Bucuria de a-i ajuta pe altii, cu ajutorul terapiei prin muzica

posted Jul 6, 2011, 1:20 AM by Reteaua Impreuna   [ updated Jul 12, 2011, 3:18 AM ]
Dan Felicia - logoped si profesor
Scoala Speciala nr. 1, Oradea

- 2005-Jun-1 -
terapia prin muzica

Felicia Dan este terapeut logoped si lucreaza la Scoala Speciala Nr.1 din Oradea, Bihor. Ea a participat la sesiunea de training de introducere in meloterapie, care a durat 6 saptamani si a fost organizata de catre organizatia caritabila Britanica “Music as Therapy”, in 2002. Din acel moment, Felicia conduce in mod regulat sesiuni de training in meloterapie, in cadrul programului de muzica din scoala.
Alexia Quin, Director “Music as Therapy”

Sunt logoped, psihopedagog de recuperare, si am incercat prin intermediul muzico-terapiei sa ma apropii si sa ajut mai mult copiii cu care lucrez. Ei sunt copii cu deficiente severe, cu tulburari de comportament, autisti. Este greu sa patrunzi, si sa intelegi cat de cat, lumea interioara in care ei traiesc. Am descoperit, in urma cursului facut, ca o modalitate eficienta este muzico-terapia. Astfel am studiat un pic de teorie legata de aceasta forma de terapie.

R. Benenzon, un autor argentinian, considera muzico-terapia: “acea parte care studiaza complexul sunet-fiinta umana-sunet, avand ca scop deschiderea canalelor de comunicare spre fiinta umana, utilizand sunetul, muzica si miscarile, cu obiectivul de a obtine efecte terapeutice, profilactice, precum si o ameliorare pentru el si anturaj”.

Complexul sunet-fiinta umana-sunet este descries de autor ca un mecanism de feed-back, sunetul existand inaintea fiintei umane, in timpul crearii ei si dupa, insotindu-l pe tot parcursul vietii. El considera ca fiecare om poseda in el o identitate sonora, care este specifica doar lui. La inceput, fiinta umana este intermediara intre sunete, dar ulterior sunetul devine intermediar intre o fiinta umana si alta.

Mi se pare interesant de stiut aceste lucruri, pentru ca iti poti explica faptul ca, prin jocul la instrumente, poti relationa atat de simplu si bine cu subiectii, cat si ei intre ei. Este o tehnica de exprimare care, se pare, este apropiata de fiintele umane cu probleme. Probabil sunetele create prin instrumente, sau ascultand o melodie, ii dau subiectului linistea si siguranta pe care o avea in perioada intrauterina. Se stie ca fatul manifesta interes fata de muzica.

Muzica exista in sufletul fiecaruia, indiferent de handicap. Viata fiecaruia are ritmul ei propriu si fiecare persoana are o voce unica. Impulsul primar al copilului este de a se juca, in special muzical. Atunci cand copilul are dificultati emotionale, care fac lumea lui mai dificil de inteles, este important sa oferim experientelor traite de el, sens si intelegere. Jocul la instrumentele muzicale ofera cea mai naturala posibilitate de exprimare.

Creativitatea si flexibilitatea ofera multe oportunitati de exprimare a jocului si o cale de a intelege nevoile copilului. Toate acestea explica faptul care m-a uimit, cand punand prima data in mana unor copii nescolarizabili (13-17 ani), cu autism si tulburari de comportament, instrumentele muzicale, au urmat, intru-totul, indicatii non-verbale date de mine. A fost fantastic sa-i vad atat de receptivi. Ma bucur sa pot ajuta oamenii in acest mod si doresc succes tuturor terapeutilor!

Studiu de caz Grupa de 4 copii, cu varste intre 13-16 ani, sunt cei cu care lucrez o ora sau doua pe saptamana. Meloterapia i-a ajutat sa-si castige increderea in sine si ii scoate din inertie. Cristina, 14 ani, autista. Este uimitor cum se relationeaza la grup, cum urmareste liderul si cum executa un solo cu mare placere. Ea prefera xilofonul din metal, la care executa cu miscari delicate, foarte incet (gadila instrumentul). Nu prefera tobele.

Stelian, 13 ani, prefera tobele, clopoteii. Ii place sa fie lider si se manifesta zgomotos, paralel cu instrumentul (razand, strigand). Laurentiu, 14 ani, este mai putin interesat de un instrument anume. Voi incerca sa lucrez cu el individual, pentru a se putea concentra mai bine. Petre, 16 ani, ii plac toate instrumentele, ii place sa cante si vocal si sa danseze. Am mai lucrat cu trei copii nescolarizabili (handicap sever) cu varste intre 14-17 ani, cu instabilitate psihomotrica. Meloterapia i-a linistit de la primele acorduri. Incredibil cum au respectatindicatiile inca din primul moment. Am realizat o comunicare totala cu ei.

Meloterapia este o cale de intelegere a personalitatii, de decodificare a ei. Muzico-terapia creeaza momente in care ne apropiem de dimensiuni intime, nivel emotional si artistic. Astfel imi explic comunicarea buna cu grupul. In aceste activitati am urmarit: incurajarea de sine,incurajarea privitului si imitarii, a concentrarii si a dorintei de a conduce. In activitati am folosit metoda improvizatiei muzicale, prin care am urmarit sa stabilesc conexiuni intre muzica si emotiile fiecarui copil, sa dezvolt empatia fiecaruia si sa explorez potentialul creator.

In februarie 2005, am tinut o prelegere despre terapia prin muzica, cu exemplificari, cu activitati practice (copii si adulti). Au fost prezenti 30 psihoterapeuti interesati de aceasta forma de terapie.
Contact Scoala Speciala: Tel / Fax +4 0259 437 891 (Iunie 2005)

Comments