terapia prin muzica

“Terapia prin muzica este o disciplina generoasa, flexibila, in care muzica este folosita ca un mijloc creativ, non-verbal, prin 
care dificultatile ‘clientilor’ nostri pot fi depasite.
Cei care beneficiaza de terapia prin muzica, ‘clientii’ nostri, sunt copii sau adulti cu dificultati de invatare, cu dizabilitati fizice, probleme emotionale sau de comportament. De asemeni, pot fi persoane in varsta, persoane in stagiul terminal de boala sau cei suferind de diverse probleme de sanatate mentala. Sedintele consistente de tratament muzical le ofera clientilor nostri accesul la importantul proces al jocului. Astfel, terapia prin muzica poate incuraja exprimarea non-verbala si dezvoltarea de aptitudini sociale (cum ar fi: ascultare / atentie; contact personal direct, fata in fata).

De asemeni, sedintele de tratament pot dezvolta constiinta de sine si interactiunea si pot ajuta la stabilirea de relatii personale, aducand un sentiment de apartenenta la un grup, si/sau dezvoltand potentialul clientului pentru joaca creativa, spontana.”

Prin bunavointa Music as Therapy

Un grup numit SPERANTA

posted Jul 12, 2011, 3:21 AM by Reteaua Impreuna

Afilipoaei Lucian - Instructor de educatie
C.R.R.N Sasca Mica, Suceava

- 2007-Oct-1 -
terapia prin muzica

Sasca Mica este un centru de reabilitare special, care isi ofera mijloacele pentru a-si crea un loc propriu intr-o lume aspra si selectiva. In cadrul centrului se organizeaza sesiuni de terapie prin muzica foarte eficiente pentru beneficiari. S-a format chiar si un grup artistic de dansatori instrumentisti si cantareti, grup care poarta numele Speranta.

Sasca Mica este un centru de reabilitare special, care isi ofera mijloacele pentru a-si crea un loc propriu intr-o lume aspra si selectiva. Acest lucru transpare din felul in care oamenii isi arata munca, din rezultatele palpabile:10 ateliere cu profil diferit, unde unii beneficiari, dincolo de simpla invatare, lucreaza efectiv. Dintre acestea putem mentiona: atelier de tesatorie si croitorie, tricotaje, tamplarie, impletituri nuiele, sere, cizmarie, zootehni si multe altele. In afara de aceste preocupari, beneficiarii sunt implicati in activitati creative, precum muzica, si care au efecte pozitive asupra starii lor.

Meloterapia se incadreaza in vasta arie a psihoterapiei prin arta. Valoarea terapeutica a muzicii rezulta din multiplele influente pe care le are asupra psihicului uman, datorita complexitatii fenomenului muzical. In cadrul activitatilor de meloterapie, muzica este utilizata in scopul recuperarii pe cat mai mult posibil a personalitatii decompensate a persoanelor din Centrul de Recuperare. Terapia prin muzica am organizat-o atat in mod individual cat si in grupuri avand drept obiectiv dezvoltarea sociabilitatii persoanelor din centru, prin participarea la activitatile derulate pe grupe.

Din dorinta de a pastra obiceiurile stravechi si datinile populare, dorinta pe care am simtit-o la persoanele care traiesc in centru, dorinta pe care o exteriorizau in timpul desfasurarii diferitelor programe artistice, felul de a canta, de a dansa, bucuria de a fi acolo pe scena in fata tuturor, m-a determinat sa creez un grup de dansatori instrumentisti si cantareti grup care poarta numele “Speranta“. Grupul s-a bucurat de un mare succes inca de la primele concerte sustinute in centru cu ocazia diferitelor evenimente la care au participat oficialitati de exemplu “Ziua Portilor Deschise”. Bucuria de a avea un costum popular autentic de a interpreta, canta, dansa i-a determinat sa munceasca mai mult.

Sa inveti sa canti la orga, chitara, percutie, acordeon este mai usor atunci cand o faci cu toata fiinta; unii dintre membrii grupului Speranta au reusit sa invete sa interpreteze la aceste instrumente cantece din folclorul romanesc si nu numai: Dorel orga, acordon si percutie, Rita acordeon si percutie, Vasilica - chitara voce, Ciprian - xilofon (tambal cum spune el) sunt foarte mandri de ceea ce fac si se bucura enorm ca incep sa descopere tainele nesfarsite ale muzicii. Dansatori profesionisti cum au ajuns sa se considere Mariana, Viorel, Ramona, Sorin si altii spun ca viata lor e o scena.

Acesti oameni au incantat spectatorii prezenti la Zilele orasului Techirghiol - Constanta, Festivalul folcloric zonal de la Baia - capitala Moldovei pe vremea lui Stefan cel Mare, Sala sporturilor din Iasi, Suceava, Radaseni si s-au intrecut pe ei, intorcandu-se cu diplome de merit. Dansul modern a insemnat o provocare pentru cei cinci membri ai trupei de dans modern Avon - nume pe care l-au ales singuri-, provocare care i-a determinat sa inteleaga ca miscarea imbinata cu muzica face bine sanatatii, dupa spusele Brandusei si Ramonei. Sorin este considerat ca fiind managerul trupei deoarece el afla primul la ce ora se intra pe scena. Copiii de la scoala din sat se bucura mult ori de cate ori la serbarile scolare, ca invitati de onoare participa grupul Speranta si trupa de dans modern Avo. Sunt multumit cand acesti oameni care au muncit mult ca sa ajunga pe scena sunt apreciati si cel mai mult ma incanta ca prin intermediul muzicii si-au facut auzit glasul in fata societatii, cu care mai avem de muncit pana va intelege ca cel mai bun tratament este dragostea pe care o putem darui.

Contact “Sasca Mica”: Tel +4 0230 544 340
Afilipoaei Lucian, Instructor de educatie, C.R.R.N Sasca Mica, Suceava

Pledoarie pentru terapia prin muzica

posted Jul 12, 2011, 3:20 AM by Reteaua Impreuna

Doina Panaite - Psiholog
Presedinte al Asociatiei Terapia, Bacau

- 2007-Feb-11 -
terapia prin muzica

Imbinand activitatea didactica cu terapiile specifice, am constatat ca Meloterapia face Minuni! Cei 15 copii cu Cerinte Educationale Speciale – dificultati de invatare, tulburari de limbaj, hiperkinezie, handicap locomotor – integrati in scoala de masa, s-au cunoscut, s-au imprietenit, s-au distrat impreuna si tot impreuna au hotarat sa formeze grupul vocal “Miracol”.

Toti copii, chiar daca sunt de aceiasi varsta, sunt diferiti. Unii sunt inalti, altii sunt scunzi. Unii sunt timizi, altii sunt indrazneti. Unii invata mai repede altii mai greu. Unora le place sportul, altora nu. Unii copii se nasc cu anumite deficiente. De exemplu cu tulburari de vedere, cu handicap locomotor. Chiar si unele boli ale copilariei (viroza, meningita) sau accidente (arsuri,cazaturi grave, accidente de circulatie) pot constituii cauza deficientelor intervenite dupa nastere. Acesti copii sunt cuprinsi in sfera Copiilor cu Dizabilitati sau cu cerinte educative speciale. Cresterea si dezvoltarea unor copii pot fi afectate datorita mediului in care traiesc (o situatie materiala precara a familiei – copii care nu au ce manca, copii care sunt trimisi cu forta la cersit, locuintele insalubre care-i expun la boli, parinti despartiti sau aflati in penitenciar).

Cu astfel de situatii ma confrunt in activitatea mea de psiholog/profesor de sprijin in cateva scoli de masa, din municipiul Bacau. Imbinand activitatea didactica cu terapiile specifice, am constatat ca Meloterapia face Minuni!

De la meloterapia individuala, pe care am desfasurat-o timp de 3 ani (timp in care am avut posibilitatea sa cunosc particularitatile psihoindividuale ale copiilor) am trecut la meloterapia de grup. Cei 15 copii cu Cerinte Educationale Speciale – dificultati de invatare, tulburari de limbaj, hiperkinezie, handicap locomotor – integrati in scoala de masa, s-au cunoscut, s-au imprietenit, s-au distrat impreuna si tot impreuna au hotarat sa formeze grupul vocal “Miracol”. Pare a fi simplu, dar demersul a fost complicat. Atunci cand lucrezi cu copii care au CES, conteaza mai putin nivelul de dezvoltare a aptitudinilor muzicale pe care acestia le poseda. Important a fost sa stabilim un alt tip de comunicare si pentru ca am simtit ca se poate, am propus sa pregatim un spectacol. In acest scop am cerut sprijinul lui Marius Panaite, profesor de muzica la liceul de Arta “George Apostu” Bacau care, dupa ce s-a familiarizat cu particularitatile psiho-individuale ale copiilor, a selectat repertoriul, cu grija si suplete. Am continuat repetitiile. S-a pus accentul pe educarea ritmului, pronuntarea corecta, expresiva a textului, redarea melodiei, in ansamblu pe armonie si educarea vointei.

A sosit ziua spectacolului. 22 iunie 2004, deschiderea oficiala a Asociatiei “Terapia”, Bacau. Grupul vocal “Miracol” a prezentat in fata parintilor, cadrelor didactice si a unui impresionant numar de membrii ai asociatiei, un program artistic cu genericul: “Dreptul de a fi iubiti!”. Copiii au recitat, au cantat acompaniati la orga de domnul profesor Marius Panaite. A fost emotionant. Se vedeau lacrimi in ochii spectatorilor. Pentru efort si curaj au primit diplome si multe aplauze.

A fost o experienta interesanta, care va continua chiar daca presupune un efort pedagogic deosebit. Folosindu-ne de legea compensatiei, vom utiliza si instrumente muzicale (tamburina, orga, clopotei, chitara), dansul (este cunoscut faptul ca terapia prin dans a fost utilizata cu succes in cazurile cand comunicarea era blocata, la copiii cu retard sau la autisti).

Despre efectele benefice ale meloterapiei asupra psihicului uman, se poate vorbi mult. Dincolo de faptul ca se inregistreaza o evolutie favorabila a proceselor psihice de cunoastere (gandire, memorie, atentie, imaginatie), ca se dezvolta auzul, capacitatea de comunicare, ca provoaca o adevarata incantare pentru copii, meloterapia favorizeaza integrarea socioafectiva a copiilor cu CES, incolectiv.

Practicarea muzicii in cor determina copiii sa se asculte reciproc, sa se accepte, sa se sincronizeze cu grupul, sa renunte la atitudini critice sau de respingere, exprimate astfel: “El se uita la mine!”, “Ea nu a cantat bine !” sau “M. ma ingramadeste!” (copiii anxiosi sau cu instabilitate emotionala). Ar dura mult si ar tebui multe pagini ca sa vorbim despre schimbarile pozitive din comportamentul copiilor din grupul “Miracol”. Cert este faptul ca am obtinut bucuria sufletului!

Artistii cu chitara de traforaj

posted Jul 12, 2011, 3:19 AM by Reteaua Impreuna

Ancuta Ilies - Coordonator Centru de zi
“Sf. Maria“, Cluj

- 2007-Jan-27 -
terapia prin muzica

Prima formatie rock a unor tineri cu dizabilitati mentale a aparut in urma cu cativa ani. A fost visul lor de a avea o trupa, asa cum au vazut la televizor. Nu au voce si nici instrumente performante.
Pentru ei muzica inseamna dreptul la o viata normala, dreptul la pasiune, este bucuria de a trai. Pe viitor ne propunem sa facem o mica orchestra adevarata, sa gasim modalitatea de a-i invata pe cativa tineri sa cante la instrumente. Chiar daca vom incerca un an, doi sau zece, noi mergem pe ideea ca nimic nu este imposibil.

Prima formatie rock a unor tineri cu dizabilitati mentale a aparut in urma cu cativa ani. A fost visul lor de a avea o trupa, asa cum au vazut la televizor. Nu au voce si nici instrumente performante. N-au nici chitare electrice, nici clape, nici o casa de discuri care sa-i promoveze si sa-i transforme in vedete. Au, in schimb, o dorinta teribila de a cantasi de a-si realiza visele.

Mai intai au cantat intr-un concert surpriza, “am fost emotionata pana la lacrimi cand i-am vazut”, povesteste Ana Mariana Ilies, presedinta Asociatiei pentru Protejarea si Ajutorarea Handicapatilor Neuro-Psihici Cluj, in cadrul careia functioneaza Centrul de Zi “Sf.Maria”. Nu aveau nici urme de chitare, “cantau” la niste palete de tenis, in vreme ce bateristul batea de zor intr-o cutie de carton. Chitarele si le-au facut chiar ei, ajutati de maistrul instructor de la atelierul de tamplarie in care lucreaza.

Nu au corzi si sunt facute din cate doua straturi de placaj subtire, taiat la traforaj cum scrie la carte, intr-o forma cat se poate de realista. Sunt lacuite frumos, prevazute cu sfoara, ca sa poata fi tinute dupa gat, in timpul concertelor, pentru ca tinerii au si concerte.

“Am avut unul si la mare, unde am fost într-o tabara organizata de Centru. A fost mortal!”, replica incantat unul dintre tineri. Tinerii au fost cei care au ales numele formatiei “si-au zis VIP, pentru ca si ei sunt oameni importanti”,explica pentru ei d-na Ilies. Cat despre repertoriu, acesta este extrem de variat, dar intotdeauna la moda. Rockerii canta de zor la chitarele fara corzi si bat la singura toba pe care o au. Andrei tine invers chitara, dar asta nu-l impiedica deloc sa mimeze cu nesat zdranganitul corzilor, se misca cu ochii inchisi in ritmul piesei, inchipuindu-si ca este pe scena.

Formatia de rock tine de hobby-ul lor, este forma de divertisment, insa are un efect absolut benefic asupra comportamentului baietilor, venind in completarea sedintelor de meloterapie.

Rezultatele sedintelor de meloterapie se reflecta si in alte activitati. Pentru ei muzica inseamna dreptul la o viata normala, dreptul la pasiune, este bucuria de a trai. De adaugat ar mai fi doar ca ne propunem sa facem pe viitor o mica orchestra adevarata, sa gasim modalitatea de a-i invata pe cativa tineri sa cante la instrumente. Chiar daca vom incerca un an, doi sau zece, noi mergem pe ideea ca nimic nu este imposibil.

*Centrul de Zi “Sf.Maria” deruleaza un program de meloterapie cu ajutorul “Music as Therapy”, din UK.

Contact “Sf. Maria”: Tel / Fax +4 0264 414 022

Ce inseamna pentru mine si pentru clientii mei terapia prin muzica?

posted Jul 12, 2011, 3:18 AM by Reteaua Impreuna

Monica Szabo - Psiholog
Scoala Speciala nr. 1, Oradea

- 2007-Jan-25 -
terapia prin muzica

Imi place sa utilizez terapia prin muzica cu copiii care au un comportament evitant. Mi s-a intamplat sa stau in fata oglinzii si sa bat la toba mica. Eram cu spatele la copilul care ma evita si cantam observandu-l in oglinda. Paream “indiferenta” prin pozitia pe care o aveam, propunandu-i cooperarea doar prin muzica si prin acel instrument, acel “nou interesant” pe care inca nu-l incercase.

*Anul trecut, Music as Therapy a lansat un concurs, prin care i-a invitat pe partenerii de lucru romani, care deruleaza programe de terapie prin muzica in diferite centre din tara, sa raspunda la intrebarea: “Ce inseamna o sesiune de muzica pentru mine si pentru clientii mei?” Scrisorile primite, de foarte buna calitate, au fost studiate de catre membrii “Music as Therapy”, din grupul consultativ al Terapeutilor prin Muzica. Decizia grea a fost luata, si in final au fost inmanate trei premii constand in instrumente muzicale: Seitamet Seian de la Centrul de Recuperare si Reabilitare Neuropsihiatrica Techerghiol si Zina Costin de la Centrul de zi “Pentru Voi” au primit premiul trei, respectiv doi, iar premiul intai a fost castigat de catre Monica Szabo de la Scoala Speciala nr.1, Oradea.
Alexia Quin
Director “Music as Therapy”

“Music as Therapy” a sponsorizat participarea a 20 de persoane la conferinta “Impreuna prin Arta, pentru Persoane cu Dizabilitati”, Noiembrie 2004.

Producerea unei melodii, cantatul este o comunicare a propriilor vibratii interioare, respectiv a modului in care evenimentele din jurul nostru, amintirile, starile afective reverbereaza la nivelul organismului. Modul in care un copil bate spontan la toba, furnizeaza informatii cu privire la relatia dintre instantele Eului- vorbind din perspectiva tranzactionala: cata libertate are “copilul spontan”, cat de mult intervine “parintele critic” etc. Putem observa prin cateva minute de cantat spontan la un instrument de percutie temperamentul, spontaneitatea, ritmul, forta psihica, ostilitatea reprimata sau manifestata, gradul de autocontrol, gradul de conformism, capacitatea de coordonare a miscarilor, anxietatea. Toate aceste particularitati ma indruma in munca mea de apropiere empatica fata de copil. Raspunsul meu va contine caracteristicile reverberatiilor clientului, dar si rezonanta pe care acestea le-au produs in mine. Ii comunic astfel ca l-am inteles, ca sunt atenta la el, la modul lui de a fi, ca accept acest mod de a fi. Ii ofer cale libera intr-un spatiu de siguranta spre a comunica noile rezonante nascute in interiorul sau.

Avantajul terapiei prin muzica este acela, ca ofera posibilitatea comunicarii concomitente atat cu constientul cat si cu inconstientul. Utilizarea metaforelor muzicale permit trairea, trecerea prin exprimarea pe viu a starilor sufletesti. Metaforele muzicale pot constitui un prim pas spre constientizarea starilor de tensiune emotionala, respectiv a asociatiilor dintre acestea.

Imi place sa utilizez terapia prin muzica cu copiii care au un comportament evitant. Mi s-a intamplat sa stau in fata oglinzii si sa bat la toba mica. Eram cu spatele la copilul care ma evita si cantam observandu-l in oglinda. Paream “indiferenta” prin pozitia pe care o aveam, propunandu-i cooperarea doar prin muzica si prin acel instrument, acel “nou interesant” pe care inca nu-l incercase.

Primele doua sedinte au decurs astfel. La a treia sedinta copilul s-a apropiat, la inceput de toba, apoi de parul meu. La inceput batea cate una pe furis, dupa care isi tragea manuta. Incet, aceasta interactiune a noastra a devenit primul joc pe care l-am avut, iar in prezent il folosim ca parte introductiva a sedintelor.

Acesti copii prefera rutina. De aceea, folosind ca ancora muzicala o melodie, ei vor putea anticipa scenariile care vor urma si vor fi mai putin anxiosi la schimbarea jocului, a pozitiilor in spatiu, la schimbarea instrumentelor.

Un salt important in terapie este acela in care un copil pe care l-am avut individual la sedinte ajunge sa lucreze cu un alt copil. Chiar daca la inceput nu va sti cum sa relationeze cu acesta, prin diferite jocuri muzicale reuseste sa invete reguli de comunicare, sa se simta bine alaturi de ceilalti.

Pentru scoala, pentru mine, pentru copiii care vin la noi la scoala, terapia prin muzica devine o noua speranta, o noua modalitate de apropiere de copii, dar ar putea fi si o sursa de relaxare intre colegi.

Contact Scoala Speciala Oradea: Tel./fax: +4 0259 437 891

Bucuria de a-i ajuta pe altii, cu ajutorul terapiei prin muzica

posted Jul 6, 2011, 1:20 AM by Reteaua Impreuna   [ updated Jul 12, 2011, 3:18 AM ]

Dan Felicia - logoped si profesor
Scoala Speciala nr. 1, Oradea

- 2005-Jun-1 -
terapia prin muzica

Felicia Dan este terapeut logoped si lucreaza la Scoala Speciala Nr.1 din Oradea, Bihor. Ea a participat la sesiunea de training de introducere in meloterapie, care a durat 6 saptamani si a fost organizata de catre organizatia caritabila Britanica “Music as Therapy”, in 2002. Din acel moment, Felicia conduce in mod regulat sesiuni de training in meloterapie, in cadrul programului de muzica din scoala.
Alexia Quin, Director “Music as Therapy”

Sunt logoped, psihopedagog de recuperare, si am incercat prin intermediul muzico-terapiei sa ma apropii si sa ajut mai mult copiii cu care lucrez. Ei sunt copii cu deficiente severe, cu tulburari de comportament, autisti. Este greu sa patrunzi, si sa intelegi cat de cat, lumea interioara in care ei traiesc. Am descoperit, in urma cursului facut, ca o modalitate eficienta este muzico-terapia. Astfel am studiat un pic de teorie legata de aceasta forma de terapie.

R. Benenzon, un autor argentinian, considera muzico-terapia: “acea parte care studiaza complexul sunet-fiinta umana-sunet, avand ca scop deschiderea canalelor de comunicare spre fiinta umana, utilizand sunetul, muzica si miscarile, cu obiectivul de a obtine efecte terapeutice, profilactice, precum si o ameliorare pentru el si anturaj”.

Complexul sunet-fiinta umana-sunet este descries de autor ca un mecanism de feed-back, sunetul existand inaintea fiintei umane, in timpul crearii ei si dupa, insotindu-l pe tot parcursul vietii. El considera ca fiecare om poseda in el o identitate sonora, care este specifica doar lui. La inceput, fiinta umana este intermediara intre sunete, dar ulterior sunetul devine intermediar intre o fiinta umana si alta.

Mi se pare interesant de stiut aceste lucruri, pentru ca iti poti explica faptul ca, prin jocul la instrumente, poti relationa atat de simplu si bine cu subiectii, cat si ei intre ei. Este o tehnica de exprimare care, se pare, este apropiata de fiintele umane cu probleme. Probabil sunetele create prin instrumente, sau ascultand o melodie, ii dau subiectului linistea si siguranta pe care o avea in perioada intrauterina. Se stie ca fatul manifesta interes fata de muzica.

Muzica exista in sufletul fiecaruia, indiferent de handicap. Viata fiecaruia are ritmul ei propriu si fiecare persoana are o voce unica. Impulsul primar al copilului este de a se juca, in special muzical. Atunci cand copilul are dificultati emotionale, care fac lumea lui mai dificil de inteles, este important sa oferim experientelor traite de el, sens si intelegere. Jocul la instrumentele muzicale ofera cea mai naturala posibilitate de exprimare.

Creativitatea si flexibilitatea ofera multe oportunitati de exprimare a jocului si o cale de a intelege nevoile copilului. Toate acestea explica faptul care m-a uimit, cand punand prima data in mana unor copii nescolarizabili (13-17 ani), cu autism si tulburari de comportament, instrumentele muzicale, au urmat, intru-totul, indicatii non-verbale date de mine. A fost fantastic sa-i vad atat de receptivi. Ma bucur sa pot ajuta oamenii in acest mod si doresc succes tuturor terapeutilor!

Studiu de caz Grupa de 4 copii, cu varste intre 13-16 ani, sunt cei cu care lucrez o ora sau doua pe saptamana. Meloterapia i-a ajutat sa-si castige increderea in sine si ii scoate din inertie. Cristina, 14 ani, autista. Este uimitor cum se relationeaza la grup, cum urmareste liderul si cum executa un solo cu mare placere. Ea prefera xilofonul din metal, la care executa cu miscari delicate, foarte incet (gadila instrumentul). Nu prefera tobele.

Stelian, 13 ani, prefera tobele, clopoteii. Ii place sa fie lider si se manifesta zgomotos, paralel cu instrumentul (razand, strigand). Laurentiu, 14 ani, este mai putin interesat de un instrument anume. Voi incerca sa lucrez cu el individual, pentru a se putea concentra mai bine. Petre, 16 ani, ii plac toate instrumentele, ii place sa cante si vocal si sa danseze. Am mai lucrat cu trei copii nescolarizabili (handicap sever) cu varste intre 14-17 ani, cu instabilitate psihomotrica. Meloterapia i-a linistit de la primele acorduri. Incredibil cum au respectatindicatiile inca din primul moment. Am realizat o comunicare totala cu ei.

Meloterapia este o cale de intelegere a personalitatii, de decodificare a ei. Muzico-terapia creeaza momente in care ne apropiem de dimensiuni intime, nivel emotional si artistic. Astfel imi explic comunicarea buna cu grupul. In aceste activitati am urmarit: incurajarea de sine,incurajarea privitului si imitarii, a concentrarii si a dorintei de a conduce. In activitati am folosit metoda improvizatiei muzicale, prin care am urmarit sa stabilesc conexiuni intre muzica si emotiile fiecarui copil, sa dezvolt empatia fiecaruia si sa explorez potentialul creator.

In februarie 2005, am tinut o prelegere despre terapia prin muzica, cu exemplificari, cu activitati practice (copii si adulti). Au fost prezenti 30 psihoterapeuti interesati de aceasta forma de terapie.
Contact Scoala Speciala: Tel / Fax +4 0259 437 891 (Iunie 2005)

Inceputul unei prietenii

posted Jul 6, 2011, 1:16 AM by Reteaua Impreuna   [ updated Jul 12, 2011, 3:16 AM ]

Monica Szabo - Psiholog
Oradea

- 2004-Mar-1 -
terapia prin muzica

Imi ia instrumentul din mana, ma priveste, apoi incepe sa cante... La inceput, scoate un singur sunet. Ma priveste din nou mai putin banuitoare, cu o oarecare bucurie... Este atat de incantata, incat simte nevoia sa continue. Ea canta acum melodia imprietenirii noastre. Peste cateva clipe, cantam impreuna.

Monica Szabo este psiholog la Scoala Ajutatoare nr.1, Oradea. Aceasta scoala deruleaza un program de muzica cu ajutorul “Music as Therapy”, 2002.

Instrumentele muzicale, muzica in general, a devenit pentru mine principalul mijloc de initiere a relatiei mele cu copiii care se prezinta la cabinet; instrumentele, muzica, sunt primele lucruri pe care le gasim comune, ele sunt baza prieteniei noastre. E vorba de copii timizi, anxiosi, cu dificultati in relatiile cu ceilalti, copilasi de 3-4 ani.

Va povestesc prima mea intalnire cu o fetita. Privea banuitoare spre mine, in timp ce eu cantam la cinele. Apoi incep sa cant lin cu trianglul. Ma gandesc, oare cum suna aceasta melodie asemanatoare cu ‘Jingle Bells’ la sfarsit de martie? Observ in privirea ei o amintire placuta relevata de acest clinchet cristalin. Va invinge oare aceasta amintire placuta impreuna cu curiozitatea acea teama uriasa pe care o are, care o aduce la cabinet?

La un moment dat, manutele tensionate se deschid si se intind spre trianglu... Astept… Sa fie sigura de ceea ce vrea, astept sa ajunga la instrument, sa fie ea cea care il atinge prima, sa vina ea spre mine... Imi ia instrumentul din mana, ma priveste, apoi incepe sa cante... La inceput, scoate un singur sunet. Ma priveste din nou mai putin banuitoare, cu o oarecare bucurie... Este atat de incantata, incat simte nevoia sa continue. Ea canta acum melodia imprietenirii noastre. Peste cateva clipe, cantam impreuna.

1-6 of 6