terapia prin joc‎ > ‎

Importanta stimularii si educarii copilului cu dizabilitati prin joc

posted Jul 11, 2011, 11:49 PM by Reteaua Impreuna
Nicolae Blaga – educator
Fundatia Sion International - Centrul de zi “Casa Luminii”, Sibiu

- 2004-Mar-1 -
terapia prin joc

Din punctul de vedere al educatorului identificam, ca principala problema a copilului cu dificultati de invatare, lipsa unei achizitii complete si unitare a elementelor, a schemelor motorii si psihomotorii.
In munca de recuperare educatorul sau chiar parintele trebuie sa refaca etapa primei copilarii a stadiului senzorio-motor; aceasta inseamna insusirea componentelor psihomotricitatii, fapt care se realizeaza prin si in cadrul jocului exercitiu.

Dezvoltarea psiho-fizica a copilului se realizeaza prin interactiune, prin schimbul cu mediul inconjurator. In acest schimb copilul se adapteaza dar si asimileaza; nu exista adaptare fara asimilare. In cadrul interactiunii cu mediul exterior, a acomodarii si asimilarii, legatura informationala cea mai simpla a omului cu realitatea este realizata prin intermediul senzatiilor.

Pentru copilul sanatos acest proces al asimilarii se petrece ca de la sine dar, pentru copilul cu dificultati de invatare se ridica doua bariere: pe de o parte limitele impuse de dizabilitate, iar pe de alta parte izolarea sau stimularea insuficienta, neadecvata, haotica.

In munca de recuperare se pune accent pe aspectul medical al problemei iar latura educativa este neglijata. Petru Arcan si Dumitru Ciumagian observa: “Exista multi parinti care trec din medic in medic cu speranta ca vor gasi unul care sa-i indice un medicament care sa le ajute copilul. Aceasta speranta, alimentata de multe ori si de unii medici, ii face de fapt sa neglijeze si sa treaca pe un plan secundar aspectul educativ. Ori, in cazul copilului dificultati de invatare, tocmai masurile educative sunt fundamentale.”

Desigur, stimularea si educarea trebuie realizate cat mai precoce dar, pentru copilul cu dificultati de invatare acestea sunt permanent necesare.

Reeducare presupune refacerea anumitor etape in dezvoltarea copilului cu dificultati de invatare, iar cea mai importanta, care constituie baza pentru dezvoltarea ulterioara este etapa primei copilarii, a mecanismelor motorii si psihomotorii.

Din punctul de vedere al educatorului identificam, asadar, ca principala problema a copilului cu dificultati de invatare, lipsa unei achizitii complete si unitare a elementelor, a schemelor motorii si psihomotorii. Daca aceasta problema nu este rezolvata nu se poate construi nimic mai departe.

Conform autorilor citati anterior este nevoie de o educatie sistematica; consideram ca aceasta se poate realiza urmarind conceptul de psihomotricitate. Iata ce afirma Dumitru Motet: “Studiul psihomotricitatii este considerat primordial in organizarea procesului instructiv-educativ-recuperator pentru toate varstele si tipurile de dizabilitati, ca si pentru persoanele obisnuite (normale).”

Aceasta stimulare si reeducare de care am vorbit se pot realiza prin intermediul jocului. Oricine stie ca rostul copilului este sa se joace dar, putini stiu cat de mult il dezvolta, formeaza si modeleaza jocul pe copil. In lucrarile de psihopedagogie se sublineaza faptul ca exista etape ontogenetice in care copiii trebuie invatati sa se joace iar copiii mici de sub si peste un an privati de joc au o dezvoltare lenta si sinuoasa.

Privarea copilului cu dezabilitati de interactiunea cu mediul este foarte grava. Desigur, tulburarea fundamentala care priveste organizarea mintala determina modificari de cunoastere, dar nu-i mai putin adevarat ca fenomenele primare ale jocului-exercitiu lipsesc persoanei cu dizabilitati, pentru ca nu are un exercitiu de lunga durata in explorarea si manipularea obiectelor.

Intelegem deci ca in munca de recuperare si reeducare a copilului cu dificultati de invatare educatorul sau chiar parintele trebuie sa refaca etapa primei copilarii a stadiului senzorio-motor; aceasta inseamna insusirea componentelor psihomotricitatii, fapt care se realizeaza prin si in cadrul jocului exercitiu.
Comments