metode de lucru‎ > ‎

Beneficiile Terapiei prin Recreere

posted Jul 12, 2011, 12:33 AM by Reteaua Impreuna
Amber Friis - Voluntar “Peace Corps”, SUA
Organizatia “Soul 2 Soul”, Ramnicu Valcea

- 2005-Jan-1 -
metode de lucru

Amber Friis lucreaza in acest moment la organizatia mentionata, unde incearca sa introduca noi modalitati de abordare a persoanelor cu dizabilitati mentale. Ea crede cu tarie in beneficiul Terapiei prin Recreere si considera ca este mare nevoie de astfel de metode in diverse centre si institutii. Urmand acest principiu Amber Friis a dezvoltat activitati in diferite locatii din Romania.

Definitia Terapiei prin Recreere

Recreerea terapeutica consta in pregatirea Serviciilor de Terapie si Recreative pentru persoanele cu diferite boli sau dizabilitati. Scopul principal al Serviciilor de Tratament, care vor purta in continuare numele de Terapie prin Recreere, este de a reintegra, de a remedia si de a reabilita pentru a imbunatati functionarea si independenta, si de asemenea pentru a reduce sau elimina efectele bolii sau dizabilitatii. Scopul principal al Serviciilor de Recreere este acela de a asigura resurse si oportunitati pentru imbunatatirea sanatatii si starii generale a persoanei.

Terapia prin recreere este asigurata de profesionisti care au fost instruiti si atestati in domeniu, care sunt inregistrati si/ sau detin autorizatie de a oferi serviciile de terapie prin recreere. (© ATRA, 1986). Ghidul de Terapie prin Recreere contine resurse pentru terapeutii prin recreere si specialisti, pentru terapeutii in arta creativa, pentru terapeutii coordonatori de activitate si pentru directorii de activitate sau alte discipline.

Beneficiile Terapiei prin Recreere

Studiile in domeniu arata ca serviciile de terapie recreativa ofera diverse beneficii de reabilitare, care se adreseaza nevoilor persoanelor care au diferite dizabilitati. Un studiu de proiect la nivel national, cu scopul de a determina eficienta terapiei prin recreere in procesul de reabilitare, a fost sponsorizat de catre Institutul National privind Dizabilitatile si Cercetarea in domeniul Reabilitarii (NIDRR) si a fost condus de Universitatea Temple (contract numar: H133B80048). Apoi a fost organizata o conferinta la nivel national pe tema beneficiilor terapiei prin recreere sprijinita de NIDRR, care a avut drept rezultat realizarea unui document intitulat “Beneficiile Terapiei prin Recreere: O cercetare de consens”, in care sunt descrise contributiile terapiei la reabilitarea individului cu anumite diagnosticuri. Consensul din partea persoanelor participante la proiect a sugerat urmatoarele:

• Serviciile de terapie prin recreere reprezinta un mijloc eficient de a imbunatati dezvoltarea fizica, cognitiva, sociala si emotionala.

• Serviciile de terapie prin recreere dezvolta abilitatile care sunt necesare pentru a mari independenta in cadrul comunitatii si pentru a promova o mai mare calitate a vietii pentru fiecare individ dar si pentru familia acestuia.

• Terapia prin recreere ofera indivizilor cu forme de dizabilitate diverse mecanisme care sa impiedice declinul in dezvoltarea fizica, cognitiva si psiho-sociala si astfel sa reduca nevoia pentru servicii de ingrijire medicala.

• Serviciile de terapie prin recreere contribuie la reducerea costurilor mari privind ingrijirea medicala pentru persoanele cu dizabilitati adiacente si asociate. * Consultati referintele de la finalul articolului

Un punct de vedere personal

Informatiile de mai sus reprezinta o definitie profesionista a conceptului de terapie prin recreere. Dupa ce am lucrat in acest domeniu pentru multi ani, iata ceea ce cred eu despre Terapia prin recreere si definitia mea personala in ceea ce priveste aceasta tematica. Ceea ce imi place mai mult la munca mea este ca ma pot concentra pe abilitatea clientului in raport cu dizabilitatea. Am lucrat cu multe feluri de dizabilitati: mentale, fizice si psihologice. Am descoperit ca nu are importanta ce tip de dizabilitate are individul, caci acesta este obisnuit ca membrii familiei, prietenii si alti terapeuti sa le spuna ce sa faca si ce sa nu faca. Cand ajung sa lucrez cu ei, am sansa sa le arat noi modalitati de a realiza diferite activitati, pe care nici nu-si imaginau ca le pot realiza. Mare parte din munca mea consta in adaptarea si posibilitatea clientului de a participa in atatea activitati cat poate realiza o persoana obisnuita.

Exemple de activitate terapeutica

Cheia succesului in realizarea unei activitati terapeutice (arta, drama, muzica, recreere, etc) consta in felul in care se implementeaza activitatea. Desi ne concentram pe capacitatea clientilor, terapeutul este constient de dizabilitatea individului si activitatile pe care aceasta le comporta. Exemplu: daca terapeutul lucreaza cu tineri cu probleme, este normal ca acestia vor avea probleme in lucrul in echipa. Odata aleasa activitatea, terapeutul implementeaza cu grija activitatea av nd mereu in vedere problemele existente. Iata un exemplu privind o anumita activitate:

Editorial nou (numele activitatii)

Revistele din zilele noastre sunt pline de vesti si povesti negative. Printr-o simpla aranjare a cuvintelor, un titlu de ziar cu nuanta negativa se poate transforma intr-unul pozitiv. O buna modalitate de a intari increderea si respectul de sine ar putea fi impartasirea noutatilor pozitive din viata noastra.(exemplu de introducere a activitatii)

Obiectiv
Persoanele sa poata identifica propriile calitati si evenimentele pozitive din viata lor.

Cine
Persoanele care nu au incredere in propria persoana, persoanele care au nevoie sa recunoasca trasaturile pozitive pe care le poseda.

Numar de persoane din grup
O persoana sau mai multe.

Materiale
Ziare vechi, lipici, foarfece, foi albe de hârtie.

Descrierea activitatii
Fiecare persoana face o pagina de ziar despre propria persoana, prin taierea unor cuvinte din ziare si prin aranjarea lor astfel incat sa formeze noi titluri. Acestea trebuie sa reprezinte mesaje pozitive referitoare la fiecare individ si sa descrie ce anume apreciaza fiecare la propria persoana. Odata ce fiecare a reusit sa creeze un “ziar nou”, trebuie ca fiecare persoana sa citeasca ceea ce a realizat, in fata grupului.

Dupa realizarea acestei activitati, ceea ce eu consider ca fiind partea cea mai importanta este un fel de recapitulare, cu un set de intrebari. Mai jos prezint un exemplu de recapitulare.

Teme de discutie
• A fost usor sa scrieti lucruri pozitive despre propria persoana?
• Cum v-ati simtit in momentul cand ati citit in fata grupului “ziarul nou” creat de dumneavoastra? (terapeutul trebuie sa se gandeasca la mai multe intrebari in functie de clientii sai).

Variatii pe tema
(Daca terapeutul vrea sa schimbe sau sa adauge ceva la activitate)

• Cereti membrilor grupului sa intocmeasca editoriale despre ceilalti membri sau despre grup ca si intreg.

• Cereti grupului sa intocmeasca titluri care sa descrie evenimentele in felul dorit de catre membrii grupului.

• Scrieti articole de ziar cu titluri potrivite. (Jones, 78).

Referinte:
Unele informatii din articol provin din urmatoarele surse si din studii realizate in SUA:
• Jones, A. The Wrecking Yard of Games and Activities, Washington: Idyll Arbor, Inc., 78.1996
• “Therapeutic Recreation” Online. 27 of September 2004. Available www.recreationtherapy.com
• “ATRA” Online. 27 of September 2004. Available www.atra-tr.org


Contact “Soul to Soul”
Email: soul17soul@yahoo.com

Comments