dramaterapie‎ > ‎

Teatrul ca metoda de implicare in comunitate

posted Jul 11, 2011, 11:32 PM by Reteaua Impreuna
Adrian Secal
- 2007-Dec-13 -
dramaterapie

Schimbarea atitudinii prin teatru este o metoda care ne poate ajuta in lucrul nostru in diverse sfere sociale.

Coordonator proiect , Asociatia Kolping, Bacau

Inca din cele mai vechi timpuri, teatrul este privit ca un raspuns la problemele de zi cu zi ale oamenilor, de satira la adresa guvernantilor, a deciziilor luate, a politicii, etc. Astfel, prin teatru autorii si artistii ( profesionisti sau amatori) isi manifestau in public nemultumirile lor privind mersul societatii in care traiesc, asupra mentalitatilor predominante, realizand astfel un proces de implicare in comunitate.



Totusi teatrul prin natura sa nu promoveaza o implicarea activa a persoanelor in comunitate, in luarea deciziilor, in a produce schimbare, ci doar arata care sunt problemele, mai importante sau mai putin importante, lasand responsabilitatea rezolvarii acestora altora. Astfel, desi spectatorii sunt informati, constientizati privitor la problemele, neregulile cu care se confrunta comunitatea in care traiesc, ei iau aceste informatii primite ca atare, fara a actiona in vreun fel pentru a remedia, pentru a gasi solutii.

Noile metode de teatru

Augusto Boal este unul dintre dramaturgii care au inteles impactul pe care teatrul il poate avea in schimbarea sociala, in motivarea oamenilor de a se implica, in schimbarea de atitudini si mentalitati a indivizilor, a comunitatilor. El a inceput sa exploreze posibilitatea de a transforma simplii spectatori ai pieselor lui in persoane implicate, chiar actori in piesele de teatru, pentru a deveni ulterior persoane implicate si in comunitate.

Interesul lui Augusto Boal de a transforma spectatorii de teatru in spect-actori s-a materializat prin crearea de noi tipuri de teatru: teatru forum, teatru invizibil, teatru imagine, teatru ziar, teatru legislativ si teatrul opresatilor ( social).

Teatrul forum face referire la tipul de teatru in care spectatorii au oportunitatea de a se implica activ in desfasurarea piesei de teatru, creand schimbarea pe care acestia o doresc intr-o anumita situatie. Temele atinse in timpul reprezentatiilor de teatru forum se refera la situatii de opresiune, discriminare, etc. A luat nastere in timpul unei perioade de practica a lui Augusto Boal in China, perioada in care acesta incerca sa aplice dramaturgia simultana. Intr-una dintre reprezentatii, un spect-actor (o femeie) nu a fost multumita de prestatia actorului caruia i-a dat indicatii, enervandu-se asa tare incat s-a dus pe scena si i-a luat locul.

Scopul teatrului forum este de a incuraja audienta sa ia atitudine vis-a-vis de situatia de opresiune prin interventia in desfasurarea piesei de teatru. Teatrul forum este compus din doua parti. Prima parte este reprezentatia in sine a piesei de teatru dupa un scenariu in care este descrisa o situatie de opresiune. In a doua parte se reia piesa de teatru, dar dand posibilitatea audientei de a se transforma in spect-actori prin interventiile in piesa. Astfel, in orice moment un spectator poate spune `stop` si urca pe scena si inlocuieste un actor schimband atitudinea pe care personajul respectiv o are fata de situatie. In acest timp opresatorul incearca sa mentina starea de opresiune initiala.

Daca acel spect-actor nu realizeaza o schimbare realista, audienta are posibilitatea de a interveni si de a `sanctiona` interventia. Daca dupa un anumit timp spect-actorul nu poate schimba situatia de opresiune, actorul care a fost inlocuit isi reia pozitia si atitudinea in piesa. Se continua astfel pana cand piesa ajunge la final, identificandu-se un numar de posibile interventii, atitudini care sa duca la diminuarea efectelor opresiunii.

Teatrul invizibil este o forma de teatru ce se joaca in comunitate, fara ca ceilalti sa stie ca de fapt este o piesa. Are un subiect precis, de exemplu sexismul, rasisimul, discriminarea de orice tip, violenta, etc. Scopul este de a crea o dezbatere intre membrii comunitatii privind problematica atinsa de tema piesei.

Teatrul imagine sau teatrul statuie este o forma de teatru care promoveaza ideea ca reprezentarea vizuala a unei anumite situatii negative (discriminare, violenta, emotii, etc.) este mai bine realizata decat prin cuvinte, prin discurs, prin replici verbale. Scopul este de a crea o reprezentare vizuala a unei anumite situatii negative apoi, prin diferite interventii, situatia sa devina cel putin neutra daca nu chiar pozitiva, fara ca imaginea initiala sa aiba de suferit. Exista mai multe posibilitati de a utiliza aceasta forma de teatru. Una dintre posibilitati este ca doi actori sa formeze o imagine despre o scena de violenta, iar spectatorii sa fie incurajati sa isi gaseasca o anumita pozitie si atitudine a trupului astfel incat situatia initiala sa isi reduca din violenta.

O alta forma de teatru statuie este ca un numar de persoane sa isi aleaga o anumita pozitie, atitudine pe care sa o mentina in timp ce alte persoane incearca sa creeze cu statuile o imagine care sa transmita un anume mesaj.

Teatrul ziar se refera la crearea unei piese dupa un articol dintr-un ziar sau dupa orice alt material scris, proces ce se realizeaza in 11 pasi. Scopul este de a da posibilitatea audientei de a se implica in crearea piesei de teatru.

Teatrul legislativ este o forma de exprimare a opiniei fata de un proiect legislativ de catre membrii comunitatii. Ideea si metoda de desfasurare este identica cu a teatrului forum. Scopul este de a afla impactul asupra comunitatii a anumitor legi, de a primi un feed back referitor la acestea si de a da posibilitatea membrilor comunitatii de a face schimbari, ori chiar de a crea alte legi noi.

Teatrul social (teatrul oprimatilor) este foarte asemanator si se desfasoara dupa aceleasi principii ca si teatrul forum. Diferenta dintre aceste doua tipuri de teatru este in modalitatea de desfasurare.

Teatrul social se desfasoara in trei parti: - prima parte consta in reprezentarea efectiva a piesei; - a doua parte este momentul in care jokerul deschide o dezbatere cu auditoriul cu privire la caracterul personajelor implicate in piesa, facilitand incadrarea acestora in anumite categorii (personaje neutre, opresate sau opresatori) si se explica regulile teatrului social; - ultima parte este reprezentata de re-jucarea piesei, moment in care spectatorii au posibilitatea de a interveni in piesa. Singurul personaj care nu poate fi schimbat in piesa este opresatorul, acesta fiind imaginea starii de opresiune care exista in comunitate.

Diferenta fata de teatrul forum este ca, daca un spect-actor gaseste o posibilitate reala de schimbare a atitudinii unuia dintre personaje, actorul care interpreteaza rolul acelui personaj preia atitudinea indicata si o mentine pe tot parcursul piesei, pana la final sau pana in momentul in care este din nou inlocuit de catre alt spect-actor.

Schimbarea atitudinii prin teatru O importanta majora in procesul de participare a membrilor comunitatii in procesul de dezvoltare comunitara o reprezinta atitudinea, mai exact apatia (inactiunea). Dintre motivatiile acestei atitudini de apatie reamintim: lipsa increderii ca pot schimba ceva, `eu` nu am nici o influenta in procesul decizional, nu ma afecteaza si nu ma avantajeaza. Prin diferitele tipuri de teatru promovate, Augusto Boal constientizeaza membrii comunitatii asupra importantei pe care o au in comunitate, motivandu-i astfel sa isi schimbe atitudinea in ceea ce priveste implicarea in comunitate. Prin teatrul promovat de catre el, transmite acel mesaj catre spectator prin care spune ca si tu esti responsabil pentru problemele comunitatii, si pe tine te influenteaza deciziile luate de catre altii. Oricare dintre tipurile de teatru prezentate mai sus pot fi utilizate in comunitatile in care gradul de participare al membrilor comunitatii este mic, pentru a arata ca orice actiune a fiecaruia, fiecare luare de atitudine este importanta si poate influenta dezvoltarea comunitatii, iar in comunitatile in care gradul de participare este relativ mare, aceste forme de teatru pot fi folosite ca metode alternative de a atrage atentia membrilor comunitatii asupra anumitor probleme existente in comunitate dar carora nu li se acorda o importanta suficienta. Un exemplu concret poate fi urmatorul: intr-una dintre comunitati violenta domestica este tolerata, iar persoanele care au puterea de a interveni (membri ai familiei, prieteni, rude, autoritati, etc.) nu intervin pentru ca nu este treaba lor. Facilitatorul comunitar observa aceasta atitudine comuna si ajuta la crearea unui scenariu care sa reprezinte o scena de violenta si faciliteaza desfasurarea acestei piese prin una dintre diferitele forme de teatru prezentate anterior. Astfel, oamenii nu sunt doar informati despre existenta acestui fenomen in comunitatea lor, dar afla si cum se pot implica pentru a schimba aceasta situatie, sunt incurajati sa se implice si realizeaza care sunt consecintele neimplicarii lor, atat asupra persoanelor direct implicate ( sotie, copii, etc.) cat si asupra altor membrii ai comunitatii sau a comunitatii in sine. Rolul jokerului aici este foarte important, pentru ca trebuie sa nu fie influentat de ideile proprii, trebuie sa incurajeze implicarea persoanelor si mai ales sa atraga atentia asupra neutilizarii violentei si sa mentina o atmosfera mai putin tensionata, pentru a nu declansa conflicte deschise intre diferitele tabere de opinie.

T/F: 0234 588 830 Email: officemoldova@kolping.ro
Comments