dramaterapie‎ > ‎

Cenusareasa de dincolo de linie

posted Jul 11, 2011, 11:30 PM by Reteaua Impreuna
Marcela Andrei
- 2007-Dec-11 -
dramaterapie

Tehnici de stimulare prin teatru care ajuta copii cu dizabilitati si bolnavi de SIDA sa isi depaseasca probleme de dezvoltare.

Actor

Teatrul Ion Creanga, Bucuresti

Etapa care a urmat a reprezentat o evolutie clara pentru acesti tineri. I-am dus la spectacolul Cenusareasa, spectacol muzical din repertoriul Teatrului Ion Creanga pe care l-au urmarit cu sufletul la gura. Erau incremeniti. Au inteles tot. Probabil pentru prima data in viata lor au inteles ceva de la cap la coada. Le era familiar. Au inteles acum ce inseamna teatru. Revelatia se citea pe fata lor. Dupa terminarea spectacolului, dupa ce a plecat publicul, i-am urcat pe scena. Au incercat sa descopere de pe scena, scaunele pe care au stat in sala. Au fost foarte fericiti. Subliniez ca aceasta etapa reprezinta un salt calitativ in evolutia lor.



Pentru urmatoarea etapa de lucru am facut rost de un CD cu muzica din spectacolul pe care l-au vazut la teatru. Am fost la ei `acasa` si am ascultat CD-ul impreuna. Au reactionat extraordinar. Au recunoscut melodiile si mai apoi personajele care cantau aceste melodii. In acea sedinta m-au rugat sa pregatim un fel de spectacol si am hotarat sa o facem. Cu ocazia sfarsitului de an scolar, am pregatit un fel de serbare-spectacol.

La sedintele urmatoare am ales cate o melodie pentru fiecare personaj si am discutat `distributia`. De comun acord, am hotarat cine ce rol va interpreta, iar pentru melodii am hotarat ca vor face play-back pe muzica deja existenta de la teatru. Deoarece textele pe care le foloseau in exercitiile de improvizatie erau mereu altele, am decis ca pentru serbarea scolara sa intru si eu in spectacol ca povestitor, prezentator al povestii, pentru a putea controla direct spectacolul- serbare si a evita eventualele situatii neplacute pricinuite de emotii.

Serbarea a avut loc la sala studio. Au asistat in public ceilalti copiii de la centrul de plasament si personalul centrului. Aceasta este o alta treapta in evolutia lor. S-au pregatit pentru eveniment, s-au ajutat intre ei cu lucruri simple, s-au incurajat reciproc. Totul a decurs foarte bine. Faptul ca au fost aplaudati multa vreme, faptul ca au primit flori, diplome, ca au fost felicitati a contat enorm pentru ei.

Dupa serbare, la mica petrecere organizata au avut un comportament deosebit pentru ei. Autocontrolul se observa in mersul lor, in felul in care priveau si vorbeau. Se simteau importanti, iubiti, apreciati. In incheiere pot sa spun ca nu a fost in intentia mea de a face o reprezentatie teatrala cu acesti copii. A fost dorinta lor si am considerat ca nu poate face rau.

Pe parcursul acestei activitati, personal am remarcat ca au disparut in totalitate momentele de criza in timpul sedintelor si mi s-a comunicat ca s-au rarit evident in perioadele in care nu lucrau cu mine. Pasi uriasi s-au facut in dezvoltarea atentiei, memoriei, respectului de sine, autocontrolului, comunicarii, relationarii etc.

Am avut obiective multe. Majoritatea au fost atinse. Un rol important a avut modul in care am facut distributia. Cenusareasa personajul principal din poveste, am incredintat-o lui V, cea care necesita atentie din partea interlocutorului pentru a se deschide. Intuitia mea a functionat. Mai ales ca pe aceasta persoana o foloseam si ca translator pentru a intelege ce vorbesc ceilalti. S-a deschis si a fost cooperanta. Z a primit zana si a fost mandra ca acest personaj care poate face orice este al ei. O, fata cea mai dificila a primit mama. Din acel moment a fost foarte activa si i-a ajutat pe toti sa isi faca treaba, fara nici un fel de intentie agresiva. S-a chinuit sa vorbeasca cat de cat corect. Personal sunt foarte multumita de evolutia ei.

H si M, cele doua fete rele s-au bucurat si isi schimbau mereu rolurile intre ele. Baiatul cu timiditate exagerata a fost printul. Rolul a avut un efect nebanuit asupra lui, mai ales ca toate fetele il admirau si il laudau tot timpul. Ceilalti baieti au interpretat soriceii. Relatiile dintre beneficiari s-au imbunatatit vizibil, iar comunicarea- aproape normala. Personal i-am laudat permanent pentru orice lucru cat de mic. De fiecare data infloreau si li se lumina fata de bucurie.

Publicul vine la teatru ca prin arta actorului sa intre intr-o lume imaginara, dar acesti tineri cu risc de excluziune sociala, izolati si bolnavi, prin arta actorului, se straduiesc sa se apropie de lumea reala, la care nu au avut acces pana acum. `Cenusareasa de dincolo de linie`, le da o mana de ajutor pentru ca intr-o zi, sa astepte culoarea verde la semafor, sa treaca strada, sa intre intr-un magazin si sa spuna: `- Buna dimineata, va rog frumos o paine si un litru de lapte!`...cine stie?



Contact Fundatia Chance for Life:

T:021 413 37 90

Email:office@chanceforlife.ro
Comments