“Impreuna prin Arta, pentru Persoane cu dizabiltati”

posted Jul 12, 2011, 4:39 AM by Reteaua Impreuna
Cornelia Petcu
- 2004-Nov-7 -
conferinte nationale

Conferinta de anul acesta si-a propus ca in afara de schimbul efectiv de informatii si metode de lucru, sau de contactele benefice ce se pot crea, sa consolideze reteaua creata si sa centralizeze opiniile si ideile existente despre o eventuala acreditare a ocupatiei de Art terapeut.

Context eveniment

Prima conferinta in domeniul terapiei prin Arta Combinata a deschis calea comunicarii reale intre persoanele care lucreaza pentru copiii si adultii cu nevoi speciale din centre si ONG-uri din intrega tara. Rezultatul a fost incurajator: crearea unei retele, nationale, alcatuita din specialisti in domeniu, care fie lucreaza direct cu benficiarii sau sunt cadre de conducere, oficiali in domeniu. Punctul de coeziune al retelei, revista IMPREUNA, a reusit sa atraga interesul practicantilor din diverse institutii care astfel au impartasit experienta lor in activitati, oferind pentru multi un model de urmat.

Conferinta de anul acesta si-a propus ca in afara de schimbul efectiv de informatii si metode de lucru, sau de contactele benefice ce se pot crea, sa consolideze reteaua creata si sa centralizeze opiniile si ideile existente despre o eventuala acreditare a ocupatiei de Art terapeut.

1.Participanti

274 inscrisi din care au fost admisi 217 care se grupeaza dupa cum urmeaza:

-25 de persoane sunt din cadrul comitetului de organizare (FSC, Opportunity Associates Romania, Action Space Mobile, Muzika Charitable Trust) si oficiali (Delegatia Uniunii Europene, Autoritatea Nationala a Persoanelor cu Handicap, Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie, MMSSF, Relief Fund for Romania, DJAS si DGPC Bacau). - 192 diversi participanti.

Participarea finala la conferinta a fost de 189 de persoane in care sunt inclusi atat organizatorii cat si reprezentantii diverselor autoritati.

Descrierea persoanelor selectate

Reprezentare pe tara: 78% din intreaga tara
(32 judete din 41judete din Romania)

Reprezentare pe ONG-uri.3 ONG-uri straine si 52 romanesti
Reprezentare pe Centre scolare speciale/de recuperare/de
plasament:55
Reprezentare pe Institutii de stat: 20
Reprezentare pe Institutii medicale: 2
Reprezentare pe profesii si functii

64% din cei selectati au profesii ce implica lucrul direct cu
beneficiarii
*O evaluare ad-hoc in plen a demonstrat ca majoritatea
participantilor lucrau direct cu persoanele cu nevoi speciale.

(140 de persoane : 12 terapeuti, 1 asistent comunitar, 7 asistenti medicali, 4 asistenti sociali, 1 consilier, 11 coordonatori centru/ program, 13 educatori, 7 ergoterapeuti, 2 fizioterapeuti, 7 kineto-terapeuti, 5 instructori de educatie, 4 invatatori, 3 logopezi, 1 lucrator sociali, 3 medici, 6 pedagogi, 9 profesori speciali, 29 psihologi, 7 psihopedagogi,1 sociolog, 1 asistent proiect, 3 voluntari si 3 altele.)

19% din cei selectati detin functii de conducere si sunt specializati in domeniu
(41 de persoane: 23 directori, 4 presedinti,2 vicepresedinti,1 coordonator training, 11 sefi centru/servicii)

1,8% -4 Profesori universitari
2,8%-6 Artisti implicati in domneniu (1 coregraf, 1 pictor, 2 artisti, 2 actori-implicati in domeniu)
3,2%-7 Beneficiari din Centre de Recuperare (numarul total de persoane cu dizabilitati a fost de 11 dar 4 dintre ei au functii de conducere/ pozitii in ONG urile de unde provin).
6,9%-15 Nu au mentionat profesie.
2,3%-5 Alte profesii (provin din staff organizatori).

2.Locatie

Evenimentul a fost amplasat in Sinaia, statiune foarte cunoscuta si usor accesibila indiferent de zonele de provenienta ale participantilor. Hotelurile alese au prezentat toate facilitatile cerute de specificul conferintei.

Hotel Sinaia

Hotelul este situat pe bulevardul principal al statiunii, aproape de gara, permitand un acces facil. Accesul pentru persoanele cu dizabilitati a fost asigurat cu un lift de serviciu, pe o intrare laterala.

Interiorul hotelului prezinta toate facilitatile necesare transportului persoanelor cu dizabilitati. Hotelul ne-a pus la dispozitie in vederea derularii workshop-urilor 3 sali cu o capacitate de aproximativ 45 de persoane/ sala si holul.

Circuitul creat, izolarea, au fost foarte bune pentru cele 3 sali si medie in cazul holului (pentru a crea un anumit grad de intimitate necesar sustinerii workshop-ului, holul a fost ingenios separat cu ajutorul unor panouri, folosite in cadrul expozitiei conferintei).

Pentru comitetul permanent de inregistrare ne-a fost oferita o incapere spatioasa cu dotare completa, situata strategic langa receptie.

Hotel New Montana

Hotelul New Montana este situat in apropierea hotelului Sinaia. Traseul intre cele doua locatii a fost usor de parcurs; trotuarele prezentau rampe pentru persoanele cu dizabilitati.

Sala Symposium, folosita pentru plenurile conferintei, are o capacitate de aproximativ 250 de locuri si prezinta toate dotarile necesare. Pentru accesul atat in hotel cat si la aceasta sala de conferinte, s-a creat un traseu separat de restul hotelului (in care se desfasurau si alte activitati). Persoanelor cu dizabilitati li s-au pus la dispozitie rampe de acces.

Restaurant

Toti participantii inregistrati cu camera, au primit din partea receptiei tichete de Mic dejun. Restaurantul hotelului ne-a pus la dispozitie toate locurile necesare, marcand cu indicatoare spatiile rezervate pentru eveniment cat si locurile potrivite pentru persoanele cu dizabilitati. Capacitatea reastaurantului a permis ca toate persoanele sa serveasca masa odata, in intervalul stabilit.

3.Comitetul de primire, inregistrarea participantilor

Comitetul de primire, localizat langa receptie, a fost activ pe tot parcursul evenimentului, deruland in principal activitatile de primire si inscriere a participantilor, dar si oferind in permanenta informatii si ajutor. Numeroase afise indicau locatiile importante pentru conferinta.

Procedura de inregistrare

-participantii erau intampinati de catre personalul din comitet care le identifica numele pe listele din baza de date, le oferea pachetul de conferinta, ecusonul personalizat si manualul IMPART. -primeau si completau formularul de cazare in hotel cu care se prezentau la receptie pentru a prelua camera.
-persoanele cu statut special (persoanele care au contribuit la workshop, expozitie, prezentari in plen, persoane cu dizabilitati) au fost directionate catre responsabilul respectiv.

4.Desfasurare eveniment

ZIUA 1
Luni, 15 Noiembrie
Sosire participanti si inregistrare

Participantii au sosit in etape incepand chiar cu ora 11.00 ceea ce a permis o inregistrare fara probleme ; comitetul de inregistrare a fost alcatuit din 4 persoane care au asigurat fluenta activitatii. In functie de problema participantii erau preluati si indrumati de catre responsabilii specifici (Coordonator persoane dizabilitati, Coordonator expozitie si spectacole, Coordonator work-shop si prezentari in plen, Responsabil situatii neprevazute). Comitetul de primire a fost in permanent la dispozitia participantilor (si pentru cei care au sosit mai tarziu).

Dupa servirea mesei de pranz toti participanti s-au indreptat catre Hotelul New Montana pentru deschiderea evenimentului.

Sesiunea in Plen

Vorbitori

-Dan Rapa-Beneficiar Centrul de Recuperare si Reabilitare,
Racaciuni
-Dana Nicolescu-Opportunity Associates Romania
-Edward Parry-Relief Fund for Romania, UK
-Florian Salajeanu- Presedinte Autoritatea Nationala a Persoanelor cu Handicap, reprezentant al MMSSF
-Elena Branaru-reprezentant Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie
-Mariela Neagu-reprezentant Delegatia Uniunii Europene
-Tim Wright-Muzician si terapeut, Action Space Mobile, UK.

Ne bucura faptul ca principalele autoritati din domeniu au dat curs invitatiei noastre si au delegat cate un reprezentant important. Din pacate, din motive obiective, domnul Mark Quinton Quayle, Ambasadorul in Romania a Marii Britanii nu a putut sa ne onoreze cu prezenta.
Conferinta a fost deschisa de catre Dan Rapa, urmat de catre Dana Nicolescu care a detaliat scopurile intalnirii, amintind de realizarile primei conferinte, realizari ce trebuie consolidate in continuare. D-na Nicolescu a facut o scurta prezentare a activitatii RFFR in Romania, introducand-ul pe Edward Parry.

Dl Parry a sustinut ideea consolidarii Retelei nationale din domeniu, fapt ce ar sprijini multi practicanti ai Terpiei prin Arta in activitati de lobby, in rezolvarea in comun a problemelor specifice si care automat va duce la imbunatatirea situatiei persoanelor cu nevoi speciale si acest lucru pentru ca ‘Felul in care o tara isi trateaza beneficiarii vorbeste despre nivelul ei de dezvoltare’. Pentru o buna conlucrare trebuie ca aceasta retea sa ramana neutra, patronata simbolic de catre un ONG cu experienta dar care nu este implicat in activitati directe in domeniul persoanelor cu dizabilitati. Dl Parry a amintit de greutatile din munca personalului lucrand direct cu beneficiarii si de faptul ca aceasta conferinta, prin modul in care a fost gandita, le va oferi ocazia sa isi imbunatateasca abilitatile.

Elena Branaru a salutat in numele ANPCA initiativa noasta de a derula activitati de Arta Creativa pentru persoanele cu
dizabilitati, abordare in conformitate cu prevederile legislatiei interne si internationale din domeniu. D-na Branaru a considerat benefica derularea unei conferinte pe aceasta tema, care ajuta la o mai buna colaborare intre specialisti in domeniu.

Florian Salajeanu a transmis mesajul de sustinere a initiativelor derulate in domeniul Terapiei prin Arta Combinata pentru persoane cu dizabilitati. In calitate de presedinte al ANPH considera ca aceste metode au capacitatea de a aduce schimbari pozitive in viata persoanelor cu dizabilitati, mai ales cele institutionalizate si ca astfel de proceduri vin in intampinarea dorintei autoritatii care in permanenta cauta cai de rezolvare a problemelor lor diverse.

Mariela Neagu a mentionat ca normele UE accepta si sustin metodele bazate pe Terapia prin Arta si ca o retea nationala si o comunicare mai buna va sprijini mult moralul lucratorilor in domeniu, deorece ‘Este o munca grea’,in care rezultatele pot aparea mai tarziu.

Trecerea catre partea practica a conferintei a fost facuta de catre Tim Wright care ne-a introdus in atmosfera specifica print-un discurs colorat si un cantec.

Workshop-uri

Dupa pauza de cafea a urmat prima sesiune de workshop-uri simultane pentru care participantii au fost impartiti pe grupe, fapt ce i-a ajutat in continuare sa se orienteze si catre restul atelierelor din a doua zi.
* Am fost placut impresionati de participarea unor reprezentanti oficiali la sesiunile practice si putem spune ca, de asemenea, persoanele cu dizabilitati au fost implicate activ, lucru observat si mentionat chiar de unii supervizori ai acestora.

Toti coordonatorii workshop-urilor au fost multumiti de modul in care acestea au fost organizate si de salile alocate. Participarea a fost buna, in medie de 45 persoane/workshop, lucru ce a asigurat o buna fluenta a activitatii si posibilitatea de a se lucra cu grupuri mai mici. Participantii au fost incantati de diversitatea atelierelor practice dar ar fi dorit sa aiba posibilitatea de a participa la toate. Participantilor li s-a prezentat si incercarea initiala de a rula de 4 ori fiecare work-shop dar au inteles imposibilitatea tehnica de a realiza acest lucru. De asemenea durata unei sesiuni a fost convenabila atat pentru coordonatori cat si participanti.

Dupa workshop-uri toti participantii au fost invitati la masa de seara.

ZIUA 2
Marti, 16 Noiembrie

Workshop-urile din a doua zi a evenimentului au fost mult asteptate de catre toti participantii si au decurs foarte bine.

In timpul mesei de pranz a avut loc un scurt spectacol, foarte apreciat, tinut de catre 15 copii, beneficiari ai unui Complex de Servicii Comunitare din Onesti. Acestia au interpretat 2 dansuri traditionale romanesti si unul modern.

Cina festiva a fost un succes si a antrenat, alaturi de Tim Wright, Vali Racila si Daniel Hristea, Gabriel Magureanu si cativa participanti care au sustinut cate un recital. Publicul a fost alaturi de cantareti si a folosit din plin momentul pentru o buna socializare, creandu-se astfel multe legaturi. Din nou ne-a bucurat foarte mult contributia artistica a unuia dintre beneficiarii CRRN Gasteni, Stefan Bran.

ZIUA 3
Miercuri, 17 Noiembrie

In ultima zi a conferintei toti participantii au predat camerele inainte de inceperea plenului. Hotelul ne a pus la dispozitie cateva camere speciale, unde au fost depuse toate bagajele si s-au organizat bine astfel incat nu au existat la receptie situatii de intarziere sau aglomerare.

Din pacate in ultima zi am fost constransi de imprejurari sa reducem timpul alocat plenului. Acest lucru a afectat intr-o anumita masura ritmul de prezentare ; cativa participanti, desi rugati sa sintetizeze, nu au reusit sa se incadreze in timpii stabiliti ad-hoc.

Am reusit sa rezervam un timp consistent discutiilor si interventiilor dar din pacate nu au existat prea multe opinii sau participantii au ezita sa le prezinte in public. Chestionarul ramane extrem de relevant in astfel de cazuri, fiind o modalitate incurajatoare de a transmite opinii.(consultati Anexele)

Discutiile s-au axat pe sublinierea nevoii de Terapie prin Arta Combinata, cateva persoane care au prezentat discursuri fiind intrebate de catre public de rezultatele muncii lor, de contextul profesional in care ei desfasoara aceste activitati. In unanimitate s-a agreat ideea unei cercetari detaliate a nevoii din institutiile din tara, a schemei de personal existente. O interventie foarte apreciata a fost cea a reprezentantului ANPCA care a subliniat ca este alaturi de noi in ceea ce dorim sa intreprindem si ca metodele pe care le folosim sunt foarte bune, iar interesul participantilor si exemplificarile din munca acestora demonstreaza existenta unei tendinte generale de folosire a Terapiei prin Arta Combinata.

Mai multe detalii despre propunerile participantilor in ceea ce priveste diversele obiective ale conferintei le puteti gasi in Analiza chestionarelor-anexe.

Vorbitori

Contributiile participantilor la plen au respectat in totalitate scopul propus de conferinta : au fost prezentate metode de lucru bazate pe cel putin una din formele de Terapie prin Arta Combinata. In proportie de 80% aceste lucrari au fost interesante si antrenante, demonstrand prin poze sau filme evolutia unor beneficiari sau au adus o dovada a faptului ca exista un numar din ce in ce mai mare de persoane care pun accent pe acest tip de practica in institutii. Nu au lipsit evident nici prezentarile formale dar au fost putine la numar.
* Detalii despre discursurile vorbitorilor in Anexa.

Doamna Rodica Atanasoae, (‘Pentru Voi’ Timisoara), din pacate nu a putut sa ne onoreze cu prezenta in ultima zi, fiind astfel singurul vorbitor programat care nu a sustinut un discurs.

Discursul Oanei Miron , beneficiar al" Trebuie" si filmul lui Adrian Tabol, beneficiar al CRRN Gasteni au fost foarte apreciate si au reprezentat dovada capacitatii lor de a fi altfel decat modelul negativ stereotip, din pacate inca propagat.

In final au fost prezentate concluziile conferintei, bazate in mare parte pe analiza chestionarelor. Din pacate nu am avut suficient timp pentru discutii foarte detaliate.

Participantii au fost invitati la masa si putem spune ca discutiile au continuat pe subiectele dezbatute in plen. Unii participanti ne-au contactat pentru a ne adresa multumiri si a ne mentiona impresii (pozitive !) despre desfasurarea conferintei.

Expozitia

Dupa cum am mentionat, expozitia a avut loc in holul hotelului, avand la dispozitie suficiente mese si panouri. Au expus 11 ONG-uri, inclusiv Muzika Charitable Trust din UK. Majoritatea expozantilor au adus poze si lucrari realizate de beneficiari, unele chiar la vanzare si materiale de prezentare despre organizatiile din care provin. Deschisa permanent, participantii au fost foarte interesati de ceea ce era expus. Expozantilor li s-a pus la dispozitie si un set de Video –Tv pentru casete.

4.Mass-media

Presa centrala (TVR1, PRO TV, Antena 1-principalele televiziuni din Romania) a dat curs invitatiei noastre si a fost prezenta in a doua 2 zi a evenimentului, in timpul workshop-urilor. S-a realizat un interviu complet (intervievati au fost Dana Nicolescu-Opportunity Associates Romania, Brenda Norryes –Muzika Charitable Trust, Fanel Bran-beneficiar) care contine diverse imagini surprinse la ateliere. Ideea centrala a interviului o reprezinta sustinerea metodei de Terapie prin Arta Combinata.

5.Concluzii, rezultate

Puncte tari
- Inregistrarea : s-a desfasurat fara probleme si in timpii alocati. Persoanele care au itarziat au beneficiat de programul permanent al comitetului de primire.

Puncte slabe-Nu

Puncte tari
-Locatia : conform feedback-uuil primit atat de la participanti cat si de la coordonatorii de workshop-uri, Hotelurile au fost adecvate desfasurarii evenimentului (marime sali si dotare, amplasare, circuit, acces).

Puncte slabe -Traseul prea expus dintre cele doua locatii.

Puncte tari
-Cazare : hotelul Sinaia ne-a pus la dispozite camere foarte confortabile ; mesele au fost servite intr-o maniera profesionista, mancare fiind de foarte buna calitate.

Puncte slabe-Nu

Puncte tari
-Eveniment : in proportie de 90% evenimentul a decurs foarte bine. A fost apreciata diversitatea workshop-urilor, incurajarea prezentei si a mai multor practicanti romani in domeniu, prezenta si implicarea efectiva a persoanelor cu dizabilitati (atat in workshop-uri cat si sub alta forma), sustinerea participantilor din intrega tara in vederea prezentarii proprilor opinii si abordari in domeniu fie informal sau prin expozitii sau prezentari in plen, evenimentele create pentru socializare si creare de contacte.

Puncte slabe
-Imposibilitatea de a participa la toate workshop-urile propuse, schimbarile de ultim moment (impuse din pacate de catre locatii) care au afectat din pacate prezentarile din plen din ultima zi a conferintei si a redus si timpul alocat discutiilor finale si concluziilor.

Rezultatele conferintei sunt imbucuratoare daca ne referim la obiectivele urmarite :

-participantii au asimilat numeroase informatii prin participarea la workshop-uri.
-persoanele cu dizabilitati au avut ocazia sa experimenteze metodele si sa contribuie la exemplificarea eficientei Terapiei prin Arta .
-au fost prezente autoritatile importante pentru domeniul nostru care ne-au asigurat de sprijinul lor in ceea ce vom dori sa intreprinde in continuare. Realizarea trebuie subliniata mai ales prin faptul ca acestea au participat activ la sesiunile practice.
-s-a discutat despre retea si despre ocupatia de Art Terapeut primii pasi stabiliti impreuna fiind realizarea unei cercetari amanuntite a meseriilor din domeniu, si stabilirea unei metode optime de abordare pe termen lung a acestei probleme. (Va rugam consultati analiza chestionarului in Anexa). Context eveniment

Prima conferinta in domeniul terapiei prin Arta Combinata a deschis calea comunicarii reale intre persoanele care lucreaza pentru copiii si adultii cu nevoi speciale din centre si ONG-uri din intrega tara. Rezultatul a fost incurajator: crearea unei retele, nationale, alcatuita din specialisti in domeniu, care fie lucreaza direct cu benficiarii sau sunt cadre de conducere, oficiali in domeniu. Punctul de coeziune al retelei, revista IMPREUNA, a reusit sa atraga interesul practicantilor din diverse institutii care astfel au impartasit experienta lor in activitati, oferind pentru multi un model de urmat.

Conferinta de anul acesta si-a propus ca in afara de schimbul efectiv de informatii si metode de lucru, sau de contactele benefice ce se pot crea, sa consolideze reteaua creata si sa centralizeze opiniile si ideile existente despre o eventuala acreditare a ocupatiei de Art terapeut.

1.Participanti

274 inscrisi din care au fost admisi 217 care se grupeaza dupa cum urmeaza:

-25 de persoane sunt din cadrul comitetului de organizare (FSC, Opportunity Associates Romania, Action Space Mobile, Muzika Charitable Trust) si oficiali (Delegatia Uniunii Europene, Autoritatea Nationala a Persoanelor cu Handicap, Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie, MMSSF, Relief Fund for Romania, DJAS si DGPC Bacau). - 192 diversi participanti.

Participarea finala la conferinta a fost de 189 de persoane in care sunt inclusi atat organizatorii cat si reprezentantii diverselor autoritati.

Descrierea persoanelor selectate

Reprezentare pe tara: 78% din intreaga tara
(32 judete din 41judete din Romania)

Reprezentare pe ONG-uri.3 ONG-uri straine si 52 romanesti
Reprezentare pe Centre scolare speciale/de recuperare/de
plasament:55
Reprezentare pe Institutii de stat: 20
Reprezentare pe Institutii medicale: 2
Reprezentare pe profesii si functii

64% din cei selectati au profesii ce implica lucrul direct cu
beneficiarii
*O evaluare ad-hoc in plen a demonstrat ca majoritatea
participantilor lucrau direct cu persoanele cu nevoi speciale.

(140 de persoane : 12 terapeuti, 1 asistent comunitar, 7 asistenti medicali, 4 asistenti sociali, 1 consilier, 11 coordonatori centru/ program, 13 educatori, 7 ergoterapeuti, 2 fizioterapeuti, 7 kineto-terapeuti, 5 instructori de educatie, 4 invatatori, 3 logopezi, 1 lucrator sociali, 3 medici, 6 pedagogi, 9 profesori speciali, 29 psihologi, 7 psihopedagogi,1 sociolog, 1 asistent proiect, 3 voluntari si 3 altele.)

19% din cei selectati detin functii de conducere si sunt specializati in domeniu
(41 de persoane: 23 directori, 4 presedinti,2 vicepresedinti,1 coordonator training, 11 sefi centru/servicii)

1,8% -4 Profesori universitari
2,8%-6 Artisti implicati in domneniu (1 coregraf, 1 pictor, 2 artisti, 2 actori-implicati in domeniu)
3,2%-7 Beneficiari din Centre de Recuperare (numarul total de persoane cu dizabilitati a fost de 11 dar 4 dintre ei au functii de conducere/ pozitii in ONG urile de unde provin).
6,9%-15 Nu au mentionat profesie.
2,3%-5 Alte profesii (provin din staff organizatori).

2.Locatie

Evenimentul a fost amplasat in Sinaia, statiune foarte cunoscuta si usor accesibila indiferent de zonele de provenienta ale participantilor. Hotelurile alese au prezentat toate facilitatile cerute de specificul conferintei.

Hotel Sinaia

Hotelul este situat pe bulevardul principal al statiunii, aproape de gara, permitand un acces facil. Accesul pentru persoanele cu dizabilitati a fost asigurat cu un lift de serviciu, pe o intrare laterala.

Interiorul hotelului prezinta toate facilitatile necesare transportului persoanelor cu dizabilitati. Hotelul ne-a pus la dispozitie in vederea derularii workshop-urilor 3 sali cu o capacitate de aproximativ 45 de persoane/ sala si holul.

Circuitul creat, izolarea, au fost foarte bune pentru cele 3 sali si medie in cazul holului (pentru a crea un anumit grad de intimitate necesar sustinerii workshop-ului, holul a fost ingenios separat cu ajutorul unor panouri, folosite in cadrul expozitiei conferintei).

Pentru comitetul permanent de inregistrare ne-a fost oferita o incapere spatioasa cu dotare completa, situata strategic langa receptie.

Hotel New Montana

Hotelul New Montana este situat in apropierea hotelului Sinaia. Traseul intre cele doua locatii a fost usor de parcurs; trotuarele prezentau rampe pentru persoanele cu dizabilitati.

Sala Symposium, folosita pentru plenurile conferintei, are o capacitate de aproximativ 250 de locuri si prezinta toate dotarile necesare. Pentru accesul atat in hotel cat si la aceasta sala de conferinte, s-a creat un traseu separat de restul hotelului (in care se desfasurau si alte activitati). Persoanelor cu dizabilitati li s-au pus la dispozitie rampe de acces.

Restaurant

Toti participantii inregistrati cu camera, au primit din partea receptiei tichete de Mic dejun. Restaurantul hotelului ne-a pus la dispozitie toate locurile necesare, marcand cu indicatoare spatiile rezervate pentru eveniment cat si locurile potrivite pentru persoanele cu dizabilitati. Capacitatea reastaurantului a permis ca toate persoanele sa serveasca masa odata, in intervalul stabilit.

3.Comitetul de primire, inregistrarea participantilor

Comitetul de primire, localizat langa receptie, a fost activ pe tot parcursul evenimentului, deruland in principal activitatile de primire si inscriere a participantilor, dar si oferind in permanenta informatii si ajutor. Numeroase afise indicau locatiile importante pentru conferinta.

Procedura de inregistrare

-participantii erau intampinati de catre personalul din comitet care le identifica numele pe listele din baza de date, le oferea pachetul de conferinta, ecusonul personalizat si manualul IMPART. -primeau si completau formularul de cazare in hotel cu care se prezentau la receptie pentru a prelua camera.
-persoanele cu statut special (persoanele care au contribuit la workshop, expozitie, prezentari in plen, persoane cu dizabilitati) au fost directionate catre responsabilul respectiv.

4.Desfasurare eveniment

ZIUA 1
Luni, 15 Noiembrie
Sosire participanti si inregistrare

Participantii au sosit in etape incepand chiar cu ora 11.00 ceea ce a permis o inregistrare fara probleme ; comitetul de inregistrare a fost alcatuit din 4 persoane care au asigurat fluenta activitatii. In functie de problema participantii erau preluati si indrumati de catre responsabilii specifici (Coordonator persoane dizabilitati, Coordonator expozitie si spectacole, Coordonator work-shop si prezentari in plen, Responsabil situatii neprevazute). Comitetul de primire a fost in permanent la dispozitia participantilor (si pentru cei care au sosit mai tarziu).

Dupa servirea mesei de pranz toti participanti s-au indreptat catre Hotelul New Montana pentru deschiderea evenimentului.

Sesiunea in Plen

Vorbitori

-Dan Rapa-Beneficiar Centrul de Recuperare si Reabilitare,
Racaciuni
-Dana Nicolescu-Opportunity Associates Romania
-Edward Parry-Relief Fund for Romania, UK
-Florian Salajeanu- Presedinte Autoritatea Nationala a Persoanelor cu Handicap, reprezentant al MMSSF
-Elena Branaru-reprezentant Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie
-Mariela Neagu-reprezentant Delegatia Uniunii Europene
-Tim Wright-Muzician si terapeut, Action Space Mobile, UK.

Ne bucura faptul ca principalele autoritati din domeniu au dat curs invitatiei noastre si au delegat cate un reprezentant important. Din pacate, din motive obiective, domnul Mark Quinton Quayle, Ambasadorul in Romania a Marii Britanii nu a putut sa ne onoreze cu prezenta.
Conferinta a fost deschisa de catre Dan Rapa, urmat de catre Dana Nicolescu care a detaliat scopurile intalnirii, amintind de realizarile primei conferinte, realizari ce trebuie consolidate in continuare. D-na Nicolescu a facut o scurta prezentare a activitatii RFFR in Romania, introducand-ul pe Edward Parry.

Dl Parry a sustinut ideea consolidarii Retelei nationale din domeniu, fapt ce ar sprijini multi practicanti ai Terpiei prin Arta in activitati de lobby, in rezolvarea in comun a problemelor specifice si care automat va duce la imbunatatirea situatiei persoanelor cu nevoi speciale si acest lucru pentru ca ‘Felul in care o tara isi trateaza beneficiarii vorbeste despre nivelul ei de dezvoltare’. Pentru o buna conlucrare trebuie ca aceasta retea sa ramana neutra, patronata simbolic de catre un ONG cu experienta dar care nu este implicat in activitati directe in domeniul persoanelor cu dizabilitati. Dl Parry a amintit de greutatile din munca personalului lucrand direct cu beneficiarii si de faptul ca aceasta conferinta, prin modul in care a fost gandita, le va oferi ocazia sa isi imbunatateasca abilitatile.

Elena Branaru a salutat in numele ANPCA initiativa noasta de a derula activitati de Arta Creativa pentru persoanele cu
dizabilitati, abordare in conformitate cu prevederile legislatiei interne si internationale din domeniu. D-na Branaru a considerat benefica derularea unei conferinte pe aceasta tema, care ajuta la o mai buna colaborare intre specialisti in domeniu.

Florian Salajeanu a transmis mesajul de sustinere a initiativelor derulate in domeniul Terapiei prin Arta Combinata pentru persoane cu dizabilitati. In calitate de presedinte al ANPH considera ca aceste metode au capacitatea de a aduce schimbari pozitive in viata persoanelor cu dizabilitati, mai ales cele institutionalizate si ca astfel de proceduri vin in intampinarea dorintei autoritatii care in permanenta cauta cai de rezolvare a problemelor lor diverse.

Mariela Neagu a mentionat ca normele UE accepta si sustin metodele bazate pe Terapia prin Arta si ca o retea nationala si o comunicare mai buna va sprijini mult moralul lucratorilor in domeniu, deorece ‘Este o munca grea’,in care rezultatele pot aparea mai tarziu.

Trecerea catre partea practica a conferintei a fost facuta de catre Tim Wright care ne-a introdus in atmosfera specifica print-un discurs colorat si un cantec.

Workshop-uri

Dupa pauza de cafea a urmat prima sesiune de workshop-uri simultane pentru care participantii au fost impartiti pe grupe, fapt ce i-a ajutat in continuare sa se orienteze si catre restul atelierelor din a doua zi.
* Am fost placut impresionati de participarea unor reprezentanti oficiali la sesiunile practice si putem spune ca, de asemenea, persoanele cu dizabilitati au fost implicate activ, lucru observat si mentionat chiar de unii supervizori ai acestora.

Toti coordonatorii workshop-urilor au fost multumiti de modul in care acestea au fost organizate si de salile alocate. Participarea a fost buna, in medie de 45 persoane/workshop, lucru ce a asigurat o buna fluenta a activitatii si posibilitatea de a se lucra cu grupuri mai mici. Participantii au fost incantati de diversitatea atelierelor practice dar ar fi dorit sa aiba posibilitatea de a participa la toate. Participantilor li s-a prezentat si incercarea initiala de a rula de 4 ori fiecare work-shop dar au inteles imposibilitatea tehnica de a realiza acest lucru. De asemenea durata unei sesiuni a fost convenabila atat pentru coordonatori cat si participanti.

Dupa workshop-uri toti participantii au fost invitati la masa de seara.

ZIUA 2
Marti, 16 Noiembrie

Workshop-urile din a doua zi a evenimentului au fost mult asteptate de catre toti participantii si au decurs foarte bine.

In timpul mesei de pranz a avut loc un scurt spectacol, foarte apreciat, tinut de catre 15 copii, beneficiari ai unui Complex de Servicii Comunitare din Onesti. Acestia au interpretat 2 dansuri traditionale romanesti si unul modern.

Cina festiva a fost un succes si a antrenat, alaturi de Tim Wright, Vali Racila si Daniel Hristea, Gabriel Magureanu si cativa participanti care au sustinut cate un recital. Publicul a fost alaturi de cantareti si a folosit din plin momentul pentru o buna socializare, creandu-se astfel multe legaturi. Din nou ne-a bucurat foarte mult contributia artistica a unuia dintre beneficiarii CRRN Gasteni, Stefan Bran.

ZIUA 3
Miercuri, 17 Noiembrie

In ultima zi a conferintei toti participantii au predat camerele inainte de inceperea plenului. Hotelul ne a pus la dispozitie cateva camere speciale, unde au fost depuse toate bagajele si s-au organizat bine astfel incat nu au existat la receptie situatii de intarziere sau aglomerare.

Din pacate in ultima zi am fost constransi de imprejurari sa reducem timpul alocat plenului. Acest lucru a afectat intr-o anumita masura ritmul de prezentare ; cativa participanti, desi rugati sa sintetizeze, nu au reusit sa se incadreze in timpii stabiliti ad-hoc.

Am reusit sa rezervam un timp consistent discutiilor si interventiilor dar din pacate nu au existat prea multe opinii sau participantii au ezita sa le prezinte in public. Chestionarul ramane extrem de relevant in astfel de cazuri, fiind o modalitate incurajatoare de a transmite opinii.(consultati Anexele)

Discutiile s-au axat pe sublinierea nevoii de Terapie prin Arta Combinata, cateva persoane care au prezentat discursuri fiind intrebate de catre public de rezultatele muncii lor, de contextul profesional in care ei desfasoara aceste activitati. In unanimitate s-a agreat ideea unei cercetari detaliate a nevoii din institutiile din tara, a schemei de personal existente. O interventie foarte apreciata a fost cea a reprezentantului ANPCA care a subliniat ca este alaturi de noi in ceea ce dorim sa intreprindem si ca metodele pe care le folosim sunt foarte bune, iar interesul participantilor si exemplificarile din munca acestora demonstreaza existenta unei tendinte generale de folosire a Terapiei prin Arta Combinata.

Mai multe detalii despre propunerile participantilor in ceea ce priveste diversele obiective ale conferintei le puteti gasi in Analiza chestionarelor-anexe.

Vorbitori

Contributiile participantilor la plen au respectat in totalitate scopul propus de conferinta : au fost prezentate metode de lucru bazate pe cel putin una din formele de Terapie prin Arta Combinata. In proportie de 80% aceste lucrari au fost interesante si antrenante, demonstrand prin poze sau filme evolutia unor beneficiari sau au adus o dovada a faptului ca exista un numar din ce in ce mai mare de persoane care pun accent pe acest tip de practica in institutii. Nu au lipsit evident nici prezentarile formale dar au fost putine la numar.
* Detalii despre discursurile vorbitorilor in Anexa.

Doamna Rodica Atanasoae, (‘Pentru Voi’ Timisoara), din pacate nu a putut sa ne onoreze cu prezenta in ultima zi, fiind astfel singurul vorbitor programat care nu a sustinut un discurs.

Discursul Oanei Miron , beneficiar al" Trebuie" si filmul lui Adrian Tabol, beneficiar al CRRN Gasteni au fost foarte apreciate si au reprezentat dovada capacitatii lor de a fi altfel decat modelul negativ stereotip, din pacate inca propagat.

In final au fost prezentate concluziile conferintei, bazate in mare parte pe analiza chestionarelor. Din pacate nu am avut suficient timp pentru discutii foarte detaliate.

Participantii au fost invitati la masa si putem spune ca discutiile au continuat pe subiectele dezbatute in plen. Unii participanti ne-au contactat pentru a ne adresa multumiri si a ne mentiona impresii (pozitive !) despre desfasurarea conferintei.

Expozitia

Dupa cum am mentionat, expozitia a avut loc in holul hotelului, avand la dispozitie suficiente mese si panouri. Au expus 11 ONG-uri, inclusiv Muzika Charitable Trust din UK. Majoritatea expozantilor au adus poze si lucrari realizate de beneficiari, unele chiar la vanzare si materiale de prezentare despre organizatiile din care provin. Deschisa permanent, participantii au fost foarte interesati de ceea ce era expus. Expozantilor li s-a pus la dispozitie si un set de Video –Tv pentru casete.

4.Mass-media

Presa centrala (TVR1, PRO TV, Antena 1-principalele televiziuni din Romania) a dat curs invitatiei noastre si a fost prezenta in a doua 2 zi a evenimentului, in timpul workshop-urilor. S-a realizat un interviu complet (intervievati au fost Dana Nicolescu-Opportunity Associates Romania, Brenda Norryes –Muzika Charitable Trust, Fanel Bran-beneficiar) care contine diverse imagini surprinse la ateliere. Ideea centrala a interviului o reprezinta sustinerea metodei de Terapie prin Arta Combinata.

5.Concluzii, rezultate

Puncte tari
- Inregistrarea : s-a desfasurat fara probleme si in timpii alocati. Persoanele care au itarziat au beneficiat de programul permanent al comitetului de primire.

Puncte slabe-Nu

Puncte tari
-Locatia : conform feedback-uuil primit atat de la participanti cat si de la coordonatorii de workshop-uri, Hotelurile au fost adecvate desfasurarii evenimentului (marime sali si dotare, amplasare, circuit, acces).

Puncte slabe -Traseul prea expus dintre cele doua locatii.

Puncte tari
-Cazare : hotelul Sinaia ne-a pus la dispozite camere foarte confortabile ; mesele au fost servite intr-o maniera profesionista, mancare fiind de foarte buna calitate.

Puncte slabe-Nu

Puncte tari
-Eveniment : in proportie de 90% evenimentul a decurs foarte bine. A fost apreciata diversitatea workshop-urilor, incurajarea prezentei si a mai multor practicanti romani in domeniu, prezenta si implicarea efectiva a persoanelor cu dizabilitati (atat in workshop-uri cat si sub alta forma), sustinerea participantilor din intrega tara in vederea prezentarii proprilor opinii si abordari in domeniu fie informal sau prin expozitii sau prezentari in plen, evenimentele create pentru socializare si creare de contacte.

Puncte slabe
-Imposibilitatea de a participa la toate workshop-urile propuse, schimbarile de ultim moment (impuse din pacate de catre locatii) care au afectat din pacate prezentarile din plen din ultima zi a conferintei si a redus si timpul alocat discutiilor finale si concluziilor.

Rezultatele conferintei sunt imbucuratoare daca ne referim la obiectivele urmarite :

-participantii au asimilat numeroase informatii prin participarea la workshop-uri.
-persoanele cu dizabilitati au avut ocazia sa experimenteze metodele si sa contribuie la exemplificarea eficientei Terapiei prin Arta .
-au fost prezente autoritatile importante pentru domeniul nostru care ne-au asigurat de sprijinul lor in ceea ce vom dori sa intreprinde in continuare. Realizarea trebuie subliniata mai ales prin faptul ca acestea au participat activ la sesiunile practice.
-s-a discutat despre retea si despre ocupatia de Art Terapeut primii pasi stabiliti impreuna fiind realizarea unei cercetari amanuntite a meseriilor din domeniu, si stabilirea unei metode optime de abordare pe termen lung a acestei probleme. (Va rugam consultati analiza chestionarului in Anexa). Context eveniment

Prima conferinta in domeniul terapiei prin Arta Combinata a deschis calea comunicarii reale intre persoanele care lucreaza pentru copiii si adultii cu nevoi speciale din centre si ONG-uri din intrega tara. Rezultatul a fost incurajator: crearea unei retele, nationale, alcatuita din specialisti in domeniu, care fie lucreaza direct cu benficiarii sau sunt cadre de conducere, oficiali in domeniu. Punctul de coeziune al retelei, revista IMPREUNA, a reusit sa atraga interesul practicantilor din diverse institutii care astfel au impartasit experienta lor in activitati, oferind pentru multi un model de urmat.

Conferinta de anul acesta si-a propus ca in afara de schimbul efectiv de informatii si metode de lucru, sau de contactele benefice ce se pot crea, sa consolideze reteaua creata si sa centralizeze opiniile si ideile existente despre o eventuala acreditare a ocupatiei de Art terapeut.

1.Participanti

274 inscrisi din care au fost admisi 217 care se grupeaza dupa cum urmeaza:

-25 de persoane sunt din cadrul comitetului de organizare (FSC, Opportunity Associates Romania, Action Space Mobile, Muzika Charitable Trust) si oficiali (Delegatia Uniunii Europene, Autoritatea Nationala a Persoanelor cu Handicap, Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie, MMSSF, Relief Fund for Romania, DJAS si DGPC Bacau). - 192 diversi participanti.

Participarea finala la conferinta a fost de 189 de persoane in care sunt inclusi atat organizatorii cat si reprezentantii diverselor autoritati.

Descrierea persoanelor selectate

Reprezentare pe tara: 78% din intreaga tara
(32 judete din 41judete din Romania)

Reprezentare pe ONG-uri.3 ONG-uri straine si 52 romanesti
Reprezentare pe Centre scolare speciale/de recuperare/de
plasament:55
Reprezentare pe Institutii de stat: 20
Reprezentare pe Institutii medicale: 2
Reprezentare pe profesii si functii

64% din cei selectati au profesii ce implica lucrul direct cu
beneficiarii
*O evaluare ad-hoc in plen a demonstrat ca majoritatea
participantilor lucrau direct cu persoanele cu nevoi speciale.

(140 de persoane : 12 terapeuti, 1 asistent comunitar, 7 asistenti medicali, 4 asistenti sociali, 1 consilier, 11 coordonatori centru/ program, 13 educatori, 7 ergoterapeuti, 2 fizioterapeuti, 7 kineto-terapeuti, 5 instructori de educatie, 4 invatatori, 3 logopezi, 1 lucrator sociali, 3 medici, 6 pedagogi, 9 profesori speciali, 29 psihologi, 7 psihopedagogi,1 sociolog, 1 asistent proiect, 3 voluntari si 3 altele.)

19% din cei selectati detin functii de conducere si sunt specializati in domeniu
(41 de persoane: 23 directori, 4 presedinti,2 vicepresedinti,1 coordonator training, 11 sefi centru/servicii)

1,8% -4 Profesori universitari
2,8%-6 Artisti implicati in domneniu (1 coregraf, 1 pictor, 2 artisti, 2 actori-implicati in domeniu)
3,2%-7 Beneficiari din Centre de Recuperare (numarul total de persoane cu dizabilitati a fost de 11 dar 4 dintre ei au functii de conducere/ pozitii in ONG urile de unde provin).
6,9%-15 Nu au mentionat profesie.
2,3%-5 Alte profesii (provin din staff organizatori).

2.Locatie

Evenimentul a fost amplasat in Sinaia, statiune foarte cunoscuta si usor accesibila indiferent de zonele de provenienta ale participantilor. Hotelurile alese au prezentat toate facilitatile cerute de specificul conferintei.

Hotel Sinaia

Hotelul este situat pe bulevardul principal al statiunii, aproape de gara, permitand un acces facil. Accesul pentru persoanele cu dizabilitati a fost asigurat cu un lift de serviciu, pe o intrare laterala.

Interiorul hotelului prezinta toate facilitatile necesare transportului persoanelor cu dizabilitati. Hotelul ne-a pus la dispozitie in vederea derularii workshop-urilor 3 sali cu o capacitate de aproximativ 45 de persoane/ sala si holul.

Circuitul creat, izolarea, au fost foarte bune pentru cele 3 sali si medie in cazul holului (pentru a crea un anumit grad de intimitate necesar sustinerii workshop-ului, holul a fost ingenios separat cu ajutorul unor panouri, folosite in cadrul expozitiei conferintei).

Pentru comitetul permanent de inregistrare ne-a fost oferita o incapere spatioasa cu dotare completa, situata strategic langa receptie.

Hotel New Montana

Hotelul New Montana este situat in apropierea hotelului Sinaia. Traseul intre cele doua locatii a fost usor de parcurs; trotuarele prezentau rampe pentru persoanele cu dizabilitati.

Sala Symposium, folosita pentru plenurile conferintei, are o capacitate de aproximativ 250 de locuri si prezinta toate dotarile necesare. Pentru accesul atat in hotel cat si la aceasta sala de conferinte, s-a creat un traseu separat de restul hotelului (in care se desfasurau si alte activitati). Persoanelor cu dizabilitati li s-au pus la dispozitie rampe de acces.

Restaurant

Toti participantii inregistrati cu camera, au primit din partea receptiei tichete de Mic dejun. Restaurantul hotelului ne-a pus la dispozitie toate locurile necesare, marcand cu indicatoare spatiile rezervate pentru eveniment cat si locurile potrivite pentru persoanele cu dizabilitati. Capacitatea reastaurantului a permis ca toate persoanele sa serveasca masa odata, in intervalul stabilit.

3.Comitetul de primire, inregistrarea participantilor

Comitetul de primire, localizat langa receptie, a fost activ pe tot parcursul evenimentului, deruland in principal activitatile de primire si inscriere a participantilor, dar si oferind in permanenta informatii si ajutor. Numeroase afise indicau locatiile importante pentru conferinta.

Procedura de inregistrare

-participantii erau intampinati de catre personalul din comitet care le identifica numele pe listele din baza de date, le oferea pachetul de conferinta, ecusonul personalizat si manualul IMPART. -primeau si completau formularul de cazare in hotel cu care se prezentau la receptie pentru a prelua camera.
-persoanele cu statut special (persoanele care au contribuit la workshop, expozitie, prezentari in plen, persoane cu dizabilitati) au fost directionate catre responsabilul respectiv.

4.Desfasurare eveniment

ZIUA 1
Luni, 15 Noiembrie
Sosire participanti si inregistrare

Participantii au sosit in etape incepand chiar cu ora 11.00 ceea ce a permis o inregistrare fara probleme ; comitetul de inregistrare a fost alcatuit din 4 persoane care au asigurat fluenta activitatii. In functie de problema participantii erau preluati si indrumati de catre responsabilii specifici (Coordonator persoane dizabilitati, Coordonator expozitie si spectacole, Coordonator work-shop si prezentari in plen, Responsabil situatii neprevazute). Comitetul de primire a fost in permanent la dispozitia participantilor (si pentru cei care au sosit mai tarziu).

Dupa servirea mesei de pranz toti participanti s-au indreptat catre Hotelul New Montana pentru deschiderea evenimentului.

Sesiunea in Plen

Vorbitori

-Dan Rapa-Beneficiar Centrul de Recuperare si Reabilitare,
Racaciuni
-Dana Nicolescu-Opportunity Associates Romania
-Edward Parry-Relief Fund for Romania, UK
-Florian Salajeanu- Presedinte Autoritatea Nationala a Persoanelor cu Handicap, reprezentant al MMSSF
-Elena Branaru-reprezentant Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie
-Mariela Neagu-reprezentant Delegatia Uniunii Europene
-Tim Wright-Muzician si terapeut, Action Space Mobile, UK.

Ne bucura faptul ca principalele autoritati din domeniu au dat curs invitatiei noastre si au delegat cate un reprezentant important. Din pacate, din motive obiective, domnul Mark Quinton Quayle, Ambasadorul in Romania a Marii Britanii nu a putut sa ne onoreze cu prezenta.
Conferinta a fost deschisa de catre Dan Rapa, urmat de catre Dana Nicolescu care a detaliat scopurile intalnirii, amintind de realizarile primei conferinte, realizari ce trebuie consolidate in continuare. D-na Nicolescu a facut o scurta prezentare a activitatii RFFR in Romania, introducand-ul pe Edward Parry.

Dl Parry a sustinut ideea consolidarii Retelei nationale din domeniu, fapt ce ar sprijini multi practicanti ai Terpiei prin Arta in activitati de lobby, in rezolvarea in comun a problemelor specifice si care automat va duce la imbunatatirea situatiei persoanelor cu nevoi speciale si acest lucru pentru ca ‘Felul in care o tara isi trateaza beneficiarii vorbeste despre nivelul ei de dezvoltare’. Pentru o buna conlucrare trebuie ca aceasta retea sa ramana neutra, patronata simbolic de catre un ONG cu experienta dar care nu este implicat in activitati directe in domeniul persoanelor cu dizabilitati. Dl Parry a amintit de greutatile din munca personalului lucrand direct cu beneficiarii si de faptul ca aceasta conferinta, prin modul in care a fost gandita, le va oferi ocazia sa isi imbunatateasca abilitatile.

Elena Branaru a salutat in numele ANPCA initiativa noasta de a derula activitati de Arta Creativa pentru persoanele cu
dizabilitati, abordare in conformitate cu prevederile legislatiei interne si internationale din domeniu. D-na Branaru a considerat benefica derularea unei conferinte pe aceasta tema, care ajuta la o mai buna colaborare intre specialisti in domeniu.

Florian Salajeanu a transmis mesajul de sustinere a initiativelor derulate in domeniul Terapiei prin Arta Combinata pentru persoane cu dizabilitati. In calitate de presedinte al ANPH considera ca aceste metode au capacitatea de a aduce schimbari pozitive in viata persoanelor cu dizabilitati, mai ales cele institutionalizate si ca astfel de proceduri vin in intampinarea dorintei autoritatii care in permanenta cauta cai de rezolvare a problemelor lor diverse.

Mariela Neagu a mentionat ca normele UE accepta si sustin metodele bazate pe Terapia prin Arta si ca o retea nationala si o comunicare mai buna va sprijini mult moralul lucratorilor in domeniu, deorece ‘Este o munca grea’,in care rezultatele pot aparea mai tarziu.

Trecerea catre partea practica a conferintei a fost facuta de catre Tim Wright care ne-a introdus in atmosfera specifica print-un discurs colorat si un cantec.

Workshop-uri

Dupa pauza de cafea a urmat prima sesiune de workshop-uri simultane pentru care participantii au fost impartiti pe grupe, fapt ce i-a ajutat in continuare sa se orienteze si catre restul atelierelor din a doua zi.
* Am fost placut impresionati de participarea unor reprezentanti oficiali la sesiunile practice si putem spune ca, de asemenea, persoanele cu dizabilitati au fost implicate activ, lucru observat si mentionat chiar de unii supervizori ai acestora.

Toti coordonatorii workshop-urilor au fost multumiti de modul in care acestea au fost organizate si de salile alocate. Participarea a fost buna, in medie de 45 persoane/workshop, lucru ce a asigurat o buna fluenta a activitatii si posibilitatea de a se lucra cu grupuri mai mici. Participantii au fost incantati de diversitatea atelierelor practice dar ar fi dorit sa aiba posibilitatea de a participa la toate. Participantilor li s-a prezentat si incercarea initiala de a rula de 4 ori fiecare work-shop dar au inteles imposibilitatea tehnica de a realiza acest lucru. De asemenea durata unei sesiuni a fost convenabila atat pentru coordonatori cat si participanti.

Dupa workshop-uri toti participantii au fost invitati la masa de seara.

ZIUA 2
Marti, 16 Noiembrie

Workshop-urile din a doua zi a evenimentului au fost mult asteptate de catre toti participantii si au decurs foarte bine.

In timpul mesei de pranz a avut loc un scurt spectacol, foarte apreciat, tinut de catre 15 copii, beneficiari ai unui Complex de Servicii Comunitare din Onesti. Acestia au interpretat 2 dansuri traditionale romanesti si unul modern.

Cina festiva a fost un succes si a antrenat, alaturi de Tim Wright, Vali Racila si Daniel Hristea, Gabriel Magureanu si cativa participanti care au sustinut cate un recital. Publicul a fost alaturi de cantareti si a folosit din plin momentul pentru o buna socializare, creandu-se astfel multe legaturi. Din nou ne-a bucurat foarte mult contributia artistica a unuia dintre beneficiarii CRRN Gasteni, Stefan Bran.

ZIUA 3
Miercuri, 17 Noiembrie

In ultima zi a conferintei toti participantii au predat camerele inainte de inceperea plenului. Hotelul ne a pus la dispozitie cateva camere speciale, unde au fost depuse toate bagajele si s-au organizat bine astfel incat nu au existat la receptie situatii de intarziere sau aglomerare.

Din pacate in ultima zi am fost constransi de imprejurari sa reducem timpul alocat plenului. Acest lucru a afectat intr-o anumita masura ritmul de prezentare ; cativa participanti, desi rugati sa sintetizeze, nu au reusit sa se incadreze in timpii stabiliti ad-hoc.

Am reusit sa rezervam un timp consistent discutiilor si interventiilor dar din pacate nu au existat prea multe opinii sau participantii au ezita sa le prezinte in public. Chestionarul ramane extrem de relevant in astfel de cazuri, fiind o modalitate incurajatoare de a transmite opinii.(consultati Anexele)

Discutiile s-au axat pe sublinierea nevoii de Terapie prin Arta Combinata, cateva persoane care au prezentat discursuri fiind intrebate de catre public de rezultatele muncii lor, de contextul profesional in care ei desfasoara aceste activitati. In unanimitate s-a agreat ideea unei cercetari detaliate a nevoii din institutiile din tara, a schemei de personal existente. O interventie foarte apreciata a fost cea a reprezentantului ANPCA care a subliniat ca este alaturi de noi in ceea ce dorim sa intreprindem si ca metodele pe care le folosim sunt foarte bune, iar interesul participantilor si exemplificarile din munca acestora demonstreaza existenta unei tendinte generale de folosire a Terapiei prin Arta Combinata.

Mai multe detalii despre propunerile participantilor in ceea ce priveste diversele obiective ale conferintei le puteti gasi in Analiza chestionarelor-anexe.

Vorbitori

Contributiile participantilor la plen au respectat in totalitate scopul propus de conferinta : au fost prezentate metode de lucru bazate pe cel putin una din formele de Terapie prin Arta Combinata. In proportie de 80% aceste lucrari au fost interesante si antrenante, demonstrand prin poze sau filme evolutia unor beneficiari sau au adus o dovada a faptului ca exista un numar din ce in ce mai mare de persoane care pun accent pe acest tip de practica in institutii. Nu au lipsit evident nici prezentarile formale dar au fost putine la numar.
* Detalii despre discursurile vorbitorilor in Anexa.

Doamna Rodica Atanasoae, (‘Pentru Voi’ Timisoara), din pacate nu a putut sa ne onoreze cu prezenta in ultima zi, fiind astfel singurul vorbitor programat care nu a sustinut un discurs.

Discursul Oanei Miron , beneficiar al" Trebuie" si filmul lui Adrian Tabol, beneficiar al CRRN Gasteni au fost foarte apreciate si au reprezentat dovada capacitatii lor de a fi altfel decat modelul negativ stereotip, din pacate inca propagat.

In final au fost prezentate concluziile conferintei, bazate in mare parte pe analiza chestionarelor. Din pacate nu am avut suficient timp pentru discutii foarte detaliate.

Participantii au fost invitati la masa si putem spune ca discutiile au continuat pe subiectele dezbatute in plen. Unii participanti ne-au contactat pentru a ne adresa multumiri si a ne mentiona impresii (pozitive !) despre desfasurarea conferintei.

Expozitia

Dupa cum am mentionat, expozitia a avut loc in holul hotelului, avand la dispozitie suficiente mese si panouri. Au expus 11 ONG-uri, inclusiv Muzika Charitable Trust din UK. Majoritatea expozantilor au adus poze si lucrari realizate de beneficiari, unele chiar la vanzare si materiale de prezentare despre organizatiile din care provin. Deschisa permanent, participantii au fost foarte interesati de ceea ce era expus. Expozantilor li s-a pus la dispozitie si un set de Video –Tv pentru casete.

4.Mass-media

Presa centrala (TVR1, PRO TV, Antena 1-principalele televiziuni din Romania) a dat curs invitatiei noastre si a fost prezenta in a doua 2 zi a evenimentului, in timpul workshop-urilor. S-a realizat un interviu complet (intervievati au fost Dana Nicolescu-Opportunity Associates Romania, Brenda Norryes –Muzika Charitable Trust, Fanel Bran-beneficiar) care contine diverse imagini surprinse la ateliere. Ideea centrala a interviului o reprezinta sustinerea metodei de Terapie prin Arta Combinata.

5.Concluzii, rezultate

Puncte tari
- Inregistrarea : s-a desfasurat fara probleme si in timpii alocati. Persoanele care au itarziat au beneficiat de programul permanent al comitetului de primire.

Puncte slabe-Nu

Puncte tari
-Locatia : conform feedback-uuil primit atat de la participanti cat si de la coordonatorii de workshop-uri, Hotelurile au fost adecvate desfasurarii evenimentului (marime sali si dotare, amplasare, circuit, acces).

Puncte slabe -Traseul prea expus dintre cele doua locatii.

Puncte tari
-Cazare : hotelul Sinaia ne-a pus la dispozite camere foarte confortabile ; mesele au fost servite intr-o maniera profesionista, mancare fiind de foarte buna calitate.

Puncte slabe-Nu

Puncte tari
-Eveniment : in proportie de 90% evenimentul a decurs foarte bine. A fost apreciata diversitatea workshop-urilor, incurajarea prezentei si a mai multor practicanti romani in domeniu, prezenta si implicarea efectiva a persoanelor cu dizabilitati (atat in workshop-uri cat si sub alta forma), sustinerea participantilor din intrega tara in vederea prezentarii proprilor opinii si abordari in domeniu fie informal sau prin expozitii sau prezentari in plen, evenimentele create pentru socializare si creare de contacte.

Puncte slabe
-Imposibilitatea de a participa la toate workshop-urile propuse, schimbarile de ultim moment (impuse din pacate de catre locatii) care au afectat din pacate prezentarile din plen din ultima zi a conferintei si a redus si timpul alocat discutiilor finale si concluziilor.

Rezultatele conferintei sunt imbucuratoare daca ne referim la obiectivele urmarite :

-participantii au asimilat numeroase informatii prin participarea la workshop-uri.
-persoanele cu dizabilitati au avut ocazia sa experimenteze metodele si sa contribuie la exemplificarea eficientei Terapiei prin Arta .
-au fost prezente autoritatile importante pentru domeniul nostru care ne-au asigurat de sprijinul lor in ceea ce vom dori sa intreprinde in continuare. Realizarea trebuie subliniata mai ales prin faptul ca acestea au participat activ la sesiunile practice.
-s-a discutat despre retea si despre ocupatia de Art Terapeut primii pasi stabiliti impreuna fiind realizarea unei cercetari amanuntite a meseriilor din domeniu, si stabilirea unei metode optime de abordare pe termen lung a acestei probleme. (Va rugam consultati analiza chestionarului in Anexa). Context eveniment

Prima conferinta in domeniul terapiei prin Arta Combinata a deschis calea comunicarii reale intre persoanele care lucreaza pentru copiii si adultii cu nevoi speciale din centre si ONG-uri din intrega tara. Rezultatul a fost incurajator: crearea unei retele, nationale, alcatuita din specialisti in domeniu, care fie lucreaza direct cu benficiarii sau sunt cadre de conducere, oficiali in domeniu. Punctul de coeziune al retelei, revista IMPREUNA, a reusit sa atraga interesul practicantilor din diverse institutii care astfel au impartasit experienta lor in activitati, oferind pentru multi un model de urmat.

Conferinta de anul acesta si-a propus ca in afara de schimbul efectiv de informatii si metode de lucru, sau de contactele benefice ce se pot crea, sa consolideze reteaua creata si sa centralizeze opiniile si ideile existente despre o eventuala acreditare a ocupatiei de Art terapeut.

1.Participanti

274 inscrisi din care au fost admisi 217 care se grupeaza dupa cum urmeaza:

-25 de persoane sunt din cadrul comitetului de organizare (FSC, Opportunity Associates Romania, Action Space Mobile, Muzika Charitable Trust) si oficiali (Delegatia Uniunii Europene, Autoritatea Nationala a Persoanelor cu Handicap, Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie, MMSSF, Relief Fund for Romania, DJAS si DGPC Bacau). - 192 diversi participanti.

Participarea finala la conferinta a fost de 189 de persoane in care sunt inclusi atat organizatorii cat si reprezentantii diverselor autoritati.

Descrierea persoanelor selectate

Reprezentare pe tara: 78% din intreaga tara
(32 judete din 41judete din Romania)

Reprezentare pe ONG-uri.3 ONG-uri straine si 52 romanesti
Reprezentare pe Centre scolare speciale/de recuperare/de
plasament:55
Reprezentare pe Institutii de stat: 20
Reprezentare pe Institutii medicale: 2
Reprezentare pe profesii si functii

64% din cei selectati au profesii ce implica lucrul direct cu
beneficiarii
*O evaluare ad-hoc in plen a demonstrat ca majoritatea
participantilor lucrau direct cu persoanele cu nevoi speciale.

(140 de persoane : 12 terapeuti, 1 asistent comunitar, 7 asistenti medicali, 4 asistenti sociali, 1 consilier, 11 coordonatori centru/ program, 13 educatori, 7 ergoterapeuti, 2 fizioterapeuti, 7 kineto-terapeuti, 5 instructori de educatie, 4 invatatori, 3 logopezi, 1 lucrator sociali, 3 medici, 6 pedagogi, 9 profesori speciali, 29 psihologi, 7 psihopedagogi,1 sociolog, 1 asistent proiect, 3 voluntari si 3 altele.)

19% din cei selectati detin functii de conducere si sunt specializati in domeniu
(41 de persoane: 23 directori, 4 presedinti,2 vicepresedinti,1 coordonator training, 11 sefi centru/servicii)

1,8% -4 Profesori universitari
2,8%-6 Artisti implicati in domneniu (1 coregraf, 1 pictor, 2 artisti, 2 actori-implicati in domeniu)
3,2%-7 Beneficiari din Centre de Recuperare (numarul total de persoane cu dizabilitati a fost de 11 dar 4 dintre ei au functii de conducere/ pozitii in ONG urile de unde provin).
6,9%-15 Nu au mentionat profesie.
2,3%-5 Alte profesii (provin din staff organizatori).

2.Locatie

Evenimentul a fost amplasat in Sinaia, statiune foarte cunoscuta si usor accesibila indiferent de zonele de provenienta ale participantilor. Hotelurile alese au prezentat toate facilitatile cerute de specificul conferintei.

Hotel Sinaia

Hotelul este situat pe bulevardul principal al statiunii, aproape de gara, permitand un acces facil. Accesul pentru persoanele cu dizabilitati a fost asigurat cu un lift de serviciu, pe o intrare laterala.

Interiorul hotelului prezinta toate facilitatile necesare transportului persoanelor cu dizabilitati. Hotelul ne-a pus la dispozitie in vederea derularii workshop-urilor 3 sali cu o capacitate de aproximativ 45 de persoane/ sala si holul.

Circuitul creat, izolarea, au fost foarte bune pentru cele 3 sali si medie in cazul holului (pentru a crea un anumit grad de intimitate necesar sustinerii workshop-ului, holul a fost ingenios separat cu ajutorul unor panouri, folosite in cadrul expozitiei conferintei).

Pentru comitetul permanent de inregistrare ne-a fost oferita o incapere spatioasa cu dotare completa, situata strategic langa receptie.

Hotel New Montana

Hotelul New Montana este situat in apropierea hotelului Sinaia. Traseul intre cele doua locatii a fost usor de parcurs; trotuarele prezentau rampe pentru persoanele cu dizabilitati.

Sala Symposium, folosita pentru plenurile conferintei, are o capacitate de aproximativ 250 de locuri si prezinta toate dotarile necesare. Pentru accesul atat in hotel cat si la aceasta sala de conferinte, s-a creat un traseu separat de restul hotelului (in care se desfasurau si alte activitati). Persoanelor cu dizabilitati li s-au pus la dispozitie rampe de acces.

Restaurant

Toti participantii inregistrati cu camera, au primit din partea receptiei tichete de Mic dejun. Restaurantul hotelului ne-a pus la dispozitie toate locurile necesare, marcand cu indicatoare spatiile rezervate pentru eveniment cat si locurile potrivite pentru persoanele cu dizabilitati. Capacitatea reastaurantului a permis ca toate persoanele sa serveasca masa odata, in intervalul stabilit.

3.Comitetul de primire, inregistrarea participantilor

Comitetul de primire, localizat langa receptie, a fost activ pe tot parcursul evenimentului, deruland in principal activitatile de primire si inscriere a participantilor, dar si oferind in permanenta informatii si ajutor. Numeroase afise indicau locatiile importante pentru conferinta.

Procedura de inregistrare

-participantii erau intampinati de catre personalul din comitet care le identifica numele pe listele din baza de date, le oferea pachetul de conferinta, ecusonul personalizat si manualul IMPART. -primeau si completau formularul de cazare in hotel cu care se prezentau la receptie pentru a prelua camera.
-persoanele cu statut special (persoanele care au contribuit la workshop, expozitie, prezentari in plen, persoane cu dizabilitati) au fost directionate catre responsabilul respectiv.

4.Desfasurare eveniment

ZIUA 1
Luni, 15 Noiembrie
Sosire participanti si inregistrare
Comments